کد خبر: 333555
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
آغاز مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون هرمزگان

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی "قصه گویی" مرحله استانی با مشارکت ۵۰ قصه گو در سینما کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس از امروز یک‌شنبه ۲۸ آبان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، ‌این دوره از جشنواره قصه‌گویی با حضور فروهر معدنی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران استانی و با شرکت ۵۰ قصه‌گو از بین ۳۵۹ شرکت کننده در بخش‌های کتابخانه‌ای و ۹۰ ثانیه‌ای آغاز شده است.

در ابتدای این آیین، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زینب کبری (س) گفت: زینب کبری واقعه عظیم عاشورا را در قالب قصه روایت کرد و امروز یک روایت بزرگ از دردی جانکاه از روزهای تلخ کودکان در غزه فلسطین باید به جهان روایت شود.

پروین پشتکوهی در ادامه به تشریح رقابت‌های این دوره از جشنواره پرداخت و افزود: بیست‌وپنجمین رقابت‌های قصه‌گویان استان هرمزگان از ۱۰ آبان آغاز شده است که منتخبان مرحله‌ کتابخانه‌ای در جشنواره استانی به مدت ۲ روز باهم رقابت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این رویداد بزرگ فرهنگی، قصه‌گویانی از سراسر استان هرمزگان شرکت دارند؛ ادامه داد: در راستای این جشنواره ۱۴ جشن مردمی در فرهنگسراها، مدارس و کانون‌های فرهنگی تربیتی و کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان برگزار شد و همزمان نیز قصه گویان مرحله استانی به مدارس کم برخوردار شهر بندرعباس برای اجرای قصه‌گویی اعزام شدند.

هرمزگانی‌ها به واسطه حفظ لهجه‌های محلی همیشه در جشنواره‌های قصه‌گویی خوش درخشیده‌اند

آغاز مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون هرمزگان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان موضوعات جشنواره قصه‌گویی امسال را بخش‌هایی چون نامداران و سرداران از آرش تا سردار شهید سلیمانی و تاریخ حماسه و ایثار کشور، موضوع جهانی کودکان نازنین غزه، قصه‌های فضای مجازی و امنیت، قصه‌های آئینی و سنتی  قصه کارآفرینان، قصه لبخند معرفی کرد.

پشتکوهی با بیان این مطلب که گویش‌های محلی در قصه‌ها بیانگر فرهنگ و تمدن بومی آن منطقه است، گفت: هرمزگانی‌ها به واسطه حفظ لهجه‌های شیرین محلی همیشه در جشنواره‌های قصه خوش درخشیده‌اند.

وی از جشنواره قصه‌گویی به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین رویدادهای سال کانون پرورش فکری این استان نام برد و ادامه داد: قصه‌گویان علاوه بر زبان شیرین پارسی در راستای حفظ لهجه های شیرین و متنوع محلی استان هرمزگان قصه‌هایی با زبان بومی را اجرا خواهند کرد.

پشتکوهی اضافه کرد: قصه یکی از آیین‌های دیرین و سنتی ایرانیان است که امروز به عنوان ابزار تربیتی می‌توان مهارت‌های زندگی را در قالب قصه به کودکان و نوجوانان آموزش داد.

وی یادآور شد: قصه‌گویی یک ابزار و قالب بسیار ارزشمند برای انتقال مفاهیم به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است.

درحاشیه این جشنواره نمایشگاه کتاب با عنوان گنجینه‌های قصه‌گویی و نمایشگاه آثار نقاشی و دل‌نوشته کودکان و نوجوانان در حمایت از کودکان غزه برپا شد.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال با رویکرد مردمی سازی قصه‌گویی و شعار "با قصه لبخند بسازیم" نام‌گذاری شده که مرحله بین‌المللی آن همزمان با شب یلدا در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =