کد خبر: 334075
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
بازدید 100
کتاب‌خانه سیار در استان کرمان ۴۸ سال سابقه دارد

مراسم افتتاح اتوبوس کتاب با شعار «کتاب‌هایی در اتوبوس آگاهی» دوم آذرماه در آخرین روز از هفته کتاب و کتابخوانی در بوستان معلم رفسنجان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، سرپرست اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در این مراسم افتتاح اتوبوس کتاب را در رفسنجان اتفاق فرهنگی مهم خواند و گفت: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی بر کسی پوشیده نیست چرا که رهبر معظم انقلاب خود کتاب‌خوان حرفه‌ای هستند و مهمترین دیدارهای ایشان با شعرا، ادبا و نویسندگان است و هر ساله در نمایشگاه کتاب حضور دارند و رفتار رهبری درباره کتاب الگوی رفتاری برای دیگران است.

اکبر خدادادی با بیان تاریخچه‌ای از کتاب‌خانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های سیار افزود: نام کتابخانه‌های سیار با نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عجین است چرا که کانون اولین مجموعه در کشور است که کتابخانه‌های سیار را پیشنهاد و راه‌اندازی کرده است. در استان کرمان هم اولین کتاب‌خانه سیار روستایی در جیرفت در سال ۱۳۵۴ و ۴۸ سال پیش فعالیت داشته است.

در طی این سال‌ها کتاب‌خانه‌های سیار بافت، شهربابک، کهنوج، منوجان، زرند و ... به صورت دوره‌ای فعال بوده‌اند و در حال حاضر نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سه کتاب‌خانه سیار فعال در مناطق سیرچ، رودبار جنوب و رستم‌آباد دارد و هر یک حداقل  به بچه‌های ۲۰ روستا خدمات فرهنگی ارایه می‌دهند.

 وی اضافه کرد: راه‌اندازی اتوبوس کتاب در رفسنجان شروع خوبی است اما باید در ادامه راه، این امر حمایت شود. خدادادی همچنین پیشنهاد داد با توجه به تنوع و کیفیت کتب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این اتوبوس به عنوان یکی از عوامل فروش محصولات کانون به فعالیت خود ادامه دهد.

سرپرست کانون پرورش فکری استان با بیان این‌که وجود کتابخانه‌های دیجیتال نیز نافی کتابخانه‌های فیزیکی نیست، به مزیت‌های کتابخانه سیار اشاره و عنوان کرد: تبلیغ کتاب در شهر و خارج کردن کتاب از اسارت کتابخانه‌ها، توجه به عدالت فرهنگی و بردن کتاب به نقاط مختلف شهر، رصد همواره نظرات علاقمندان به کتاب، نقد کتاب، معرفی کتاب و حضور نویسنده در محل ارایه کتاب، برگزاری تئاترهای محیطی در کنار کتابخانه سیار، قصه‌گویی و شور و هیجان در محیط از امتیازات کتابخانه‌های سیار است.

کتاب‌خانه سیار در استان کرمان ۴۸ سال سابقه دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =