کانون از افزایش مقدار تولید اسباب‌بازی در کشور حمایت می‌کند

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی با تولیدکنندگان این عرصه دیدار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست روز ۱۳ آذر ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

در این دیدار تولیدکنندگان به بررسی و بیان موانع و چالش‌های حوزه تولید اسباب‌بازی و سرگرمی پرداختند.

مدیرعامل کانون پس از شنیدن این مشکلات بیان کرد: بسیار خرسندم در جمع فعالان و تولیدکنندگان اسباب‌بازی که دغدغه اقتصاد فرهنگ را دارند حضور دارم. هر یک از شما تولیدکنندگان می‌توانستید در حوزه دیگری کسب و کار اقتصادی داشته باشید و در آن بسیار موفق شوید اما یک حوزه فرهنگی را انتخاب کرده‌اید که به شدت بر تربیت نسل آینده اثرگذار است. هر محصولی که به عنوان اسباب‌بازی و سرگرمی در اختیار مخاطب کودک و نوجوان قرار می‌گیرد دریچه ورود به تجربه جدیدی را فراهم می‌کند.

علامتی با تاکید بر نقش تربیتی اسباب‌بازی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های والدین امروزی تربیت فرزندانی آشنا با مهارت‌های کاربردی و فنون مختلف، به شیوه‌ای درست و اثربخش است. اسباب‌بازی به عنوان ابزار واسط تربیتی جایگاه ویژه‌ای را در سطح جهانی پیدا کرده است. بازی و اسباب‌بازی یکی از روش‌های غیرمستقیم آموزش بوده که با قرار دادن کودکان در موقعیت‌های مختلف و با تجسم آنان در قالب شخصیت‌های متفاوت، امکان آموزش و یادگیری را سهل و آسان می‌سازد.

علامتی به عنوان رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی از حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان اسباب‌بازی گفت و عنوان کرد: ما در هر بخشی که بخواهیم تصمیم بگیریم اول نظر تولیدکنندگان را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهیم. درهای کانون به روی همه‌ی شما باز است و اگر تا امروز ۱۰ وکیل به عنوان مدافع حقوق‌تان داشتید از امروز این عدد به ۱۱ مدافع حقوق تولیدکننده افزایش یافت. من تمام توانم را برای افزایش مقدار تولید این کشور می‌گذارم.

وی ادامه داد: کانون حامی شما است و طی یک سال اخیر سعی کرده از تولی‌گری عبور کرده و تصدی‌گری حوزه فرهنگ کودک و نوجوان را به دست بگیرد. هر کجا نیاز باشد ورود می‌کنیم و از شما حمایت‌های لازم را به عمل می‌آوریم، از شما نیز می‌خواهم با تولید محصول با کیفیت، دارای طراحی اصولی و خوش قیمت به ما کمک کنید.

علامتی در پایان سخنانش خطاب به تولیدکنندگان اسباب‌بازی و سرگرمی گفت: اگر تولیدکننده‌ای با پژوهش و مشورت سرگرمی‌ای منطبق با کتاب‌های درسی تولید کند که جنبه‌ی آموزشی و پرورشی داشته باشد در تمامی مراحل حمایت و کمک‌های مورد نیاز را اعمال خواهیم کرد. ما تمامی موارد را بررسی خواهیم کرد و حدود دو ماه بعد جلسه‌ای خواهیم داشت تا به شما تولیدکنندگان، نتیجه‌ی تلاش‌های‌مان را گزارش دهیم.

بازی ابزاری برای تغییر زندگی است

لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری نیز در این نشست بیان کرد: بازی ابزار تغییر زندگی و اسباب‌بازی وسیله‌ای برای کمک کردن به این تغییر است. حوزه بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد و گردش مالی بسیار قابل توجهی را در دنیا به خود اختصاص داده است که بر کسی پوشیده نیست. طبق آماری که در سال ۲۰۲۱ ارائه شده است اندازه‌ی ارزش بازار جهانی اسباب‌بازی به حدود ۱۰۴میلیارد دلار می‌رسد که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این حوزه در سطح جهانی است.

بابایی به سرانه‌ی استفاده از اسباب‌بازی در کشورهای مختلف اشاره کرده و اظهار کرد: سرانه‌ی استفاده از اسباب‌بازی در کشور ما به صورت تخمینی حدود ۲۰ تا۴۰ دلار است که از استانداردهای جهانی با عنوان سرانه صرف اسباب‌بازی بسیار فاصله دارد. در کشور استرالیا که بالاترین میزان سرانه مصرفی اسباب‌بازی را دارند این سرانه به ۵۰۰دلار می‌رسد، در بریتانیا ۴۹۰دلار و آمریکا ۴۸۲دلار است. میزان درآمد کشورها از این حوزه پس از سرمایه‌گذاری‌های گسترده و طراحی راهبردهای اصولی در برخی کشورها چشم‌گیر است.

وی با اشاره بر نقش مهم اسباب‌بازی در اقتصاد کشورها عنوان کرد: در سال ۲۰۲۲ کشور چین به عنوان برترین تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی حدود ۷۸میلیارد دلار درآمد داشته است که این عدد می‌تواند از کل بودجه‌ی سالانه‌ی یک کشور بیشتر باشد.

محور اصلی چالش‌های مطرح شده از سوی تولیدکنندگان اسباب‌بازی و سرگرمی، مساله‌ی واردات غیراصولی و برهم‌زدن توازن بازار، سست بودن برخورد قانونی در حوزه مالکیت معنوی و قوانین سخت‌گیرانه بر امر صادرات بود.

مهدی اسدی، صمد خطیبی، نصیبه یوسف‌نژاد، علیرضا لولاگر، محمد مهرادی، محسن عیوضی، مصطفی عیوضی، حامد اسدی‌فرد، محمد وحدانی، خانجانی، امیرحسین احمدزاده، علی هاشمی، شایان احمدی، حامد تاملی، امیر بهاری، محمدصادق اسماعیلی، محسن کبیری، محسن منشی و اعظم میرزمانی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تعدادی از سخنرانان این جلسه بودند.

مسعود زین‌العابدین مشاور مدیرعامل و محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری، امین کمالوندی معاون توسعه مدیریت و منابع کانون، مجتبی دانشور مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون دیگر حاضران این نشست بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =