قصه‌گو یک هنرمند و بازیگر تمام عیار است/ با افتخار می‌گویم «بچه‌ی کانون هستم»

معلم قصه‌گوی شرکت کننده در جشنواره قصه‌گویی گفت: بسیاری از فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و معیارهای انسانیت را می‌توان به وسیله قصه به کودکان و نوجوانان منتقل کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون؛ بهزاد عسگری در معرفی خود گفت: معلم قراردادی در یکی از مدارس غیرانتفاعی هستم که در پایه دوم ابتدایی تدریس می‌کنم علاوه بر این بازیگر تئاتر نیز هستم.

وی گفت: چندین سال است که در زمینه‌ی هنر قصه‌گویی فعالیت و مطالعه دارم، فعالیت‌های هنری من از کودکی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و به شکر خدا ادامه دار بوده و همه جا خود را فرزند کانون می‌دانم.

عسگری ادامه داد: امسال با نقالی «رستم و اسفندیار» در این جشنواره شرکت کرده و به لطف خداوند به مرحله کشوری نیز راه یافتم.

این معلم گفت: نقل رستم و اسفندیار، از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگرفته شده است و از قضا و قدر روزگار و دسیسه شاه آن دوران تقابل دو پهلوان نامدار ایرانی با یکدیگر انجام می‌شود که به مرگ اسفندیار ختم می‌شود.

وی ادامه داد: به واسطه‌ی فعالیت‌های هنری و تجربه‌ی ایفای نقش‌های مختلف و روایت‌گری‌ها در صحنه تئاتر چندان با این رشته بیگانه نبودم، با ورود بنده به عرصه قصه‌گویی و قرار گرفتن در معرض داوری و مسابقه‌های از بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری حضور فعال داشته و در زمینه‌ی قصه‌های کلاسیک و مدرن و همینطور آئینی‌سنتی در این جشنواره‌ها شرکت کردم که به لطف خدا در هر دو زمینه به مرحله‌ی منطقه‌ای و کشوری راه یافتم.

عسگری افزود: همانطور که گفتم چون بزرگ شده‌ی کانون پرورش فکری هستم، اولین مسئله علاقه و حس خوشایند شخصی بنده به برنامه‌ها و جشنواره‌های کانون بود که باعث شد در این جشنواره قصه‌گویی و این رشته ورود کنم و دومین مورد که مسئله‌ی مهمی در ادامه دادن این رشته بود، یاد و خاطره‌ی شیرین قصه‌های زیبایی بود که مادرم شب‌ها در کودکی برای من تعریف می‌کرد، برای همین من کلی قصه‌ی زیبا و آماده از کودکی به همراه دارم.

عسگری در رابطه با سطح جشنواره گفت: قصه‌گویان رده‌های ملی و بین‌الملل واقعا فوق‌العاده هستند و حتی یک قصه‌ی ضعیف هم مشاهده نمی‌شود.

وی قصه‌گویی را بیان هنرمندانه‌ داستان‌های واقعی و یا خیالی عنوان کرد و افزود: قصه‌گو یک هنرمند و بازیگر تمام عیار است چرا که در لحظه بدون هیچ امکاناتی می‌تواند چندین شخصیت را به زیبایی برای مخاطب به تصویر بکشد.

وی اظهارکرد: مطلبی که بنده به تازگی مورد مطالعه قرار دادم و مقاله‌های زیادی در این باره نیز موجود است، مسایلی با قصه‌های درمانی است‌

وی افزود: بسیاری از فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و معیارهای انسانیت را با قصه می‌توانیم به طور کاملا غیرمستقیم به کودکان‌مان هدیه کنیم بدون اینکه ظاهر نصیحت گونه و خسته کننده داشته باشد.

وی در همین رابطه ادامه داد: ما داستان هزار و یک شب شهرزاد قصه‌گو را داریم که با نقل قصّه‌هایی هوشمندانه، پادشاهی خودکام و مستبد را به پایگاه خودآگاهی می‌رساند.

عسگری تصریح کرد: یک منبع غنی و قوی به نام شاهنامه فردوسی در اختیار ما قرار دارد که پر از مضامین میهن‌پرستی، منش پهلوانی و داستان‌های رزمی، عاشقانه، عارفانه، شاعرانه، سیاسی‌اجتماعی، اخلاقی، فلسفی، دینی و... است که قطعا در بصیرت افزایی کودکان و حتی بزرگسالان مؤثر است.

این قصه‌گوی خوش‌زبان ادامه داد: قصه‌گویی باعث شده تا در موقعیت‌های داستانی فراوانی قرار بگیرم و به شناخت بهتری از خودم دست یابم.

معلم قصه‌گو راجع به مردمی‌سازی قصه گفت: قصه‌گویی موضوعی است که سینه به سینه و دست به دست از زمان‌های قدیم چرخیده و حال به دست ما رسیده است، هر چند که اکنون قصه‌های زیادی مکتوب شده‌اند اما وظیفه ما به عنوان قصه‌گو این است که اجازه ندهیم کتاب‌های قصه خاک بخورند.

عسگری ادامه داد: باید در موقعیت‌های مختلف این سنت قصه‌گویی را حفظ کرده و کودکان امروز را تشویق به خواندن قصه‌ها کنیم.

وی گفت: اگر هر کس در جایگاه و مرتبه خود به قصه‌گویی باور داشته باشه می‌تواند این فرهنگ را به خوبی اشاعه دهد.

عسگری ادامه داد: در مدرسه و کلاس درس، یک کلاس قصه‌گویی در برنامه هفتگی دانش‌آموزان لحاظ کردم و تمرین روخوانی، روان‌خوانی و حفظ شعر را همراه قصه‌گویی در این کلاس پیگیری می‌کنم.

این شرکت کننده در پایان گفت: با قصه می‌توان چندین و چند بار زندگی کرد و تجربیات تلخ و شیرین را کسب نمود، در صورتی که هیچ آسیب روانی و جسمی به شما و فرزندانتان نمی‌رسد، گویی که چندین بار در موقعیت‌های مختلف زندگی کرده‌اید و اکنون می‌توانیم این فرصت را ایجاد کنیم که از این تجربه‌های در زندگی واقعی خود بهره ببریم.

بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دومین سال متوالی در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در محل سالن هلال‌احمر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =