نخستین جایزه جهانی قصه‌گویی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اهدا می‌شود

دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از اهدای جایزه جهانی قصه‌گویی به یکی از برگزیدگان جشنواره بیست‌وپنجم خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: با توجه به پایش پایانی هیئت داوران، به همه ۵۶ برگزیده جشنواره جایزه اهدا می‌شود و برای هر هشت بخش جشنواره یک نفر برتر اعلام می‌شوند همچنین سه جایزه ویژه نیز نمایندگان خود را خواهند شناخت.

وی با اشاره به ارسال بیش از ۱۷هزار و ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره گفت: در بخش برگزیدگان امسال از نظر عوامل جشنواره تمام ۵۶ نفر راه‌یافته به بخش پایانی برگزیده هستند و جایزه خود را دریافت می‌کنند.

وی، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بخش پایش پایانی با دقت بالا، حساسیت نسبت با جزییات با حضور همه داوران ارزیابی آثار انجام شد بنابراین به همه برگزیدگان جایزه جشنواره اهدا می‌شود.

دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، تصریح کرد: چون در هر جشنواره رسم بر این است که نفرهای برتر انتخاب شوند بنابراین در هر یک از هشت بخش جشنواره یک نفر برتر و جایزه ویژه و تندیس جشنواره را دریافت می‌کند.

معدنی، بخش‌های هشت‌گانه جشنواره را شامل قصه‌گویی مدرن، آیین سنتی، بزرگسال و نوجوان، شهید سلیمانی، زبان اشاره، قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای و جایزه جهانی قصه‌گویی برشمرد.

وی، از همه مسئولان و برگزار کنندگان یزدی و مردم فرهنگ‌دوست و با فرهنگ یزد که جشنواره را همراهی کردند قدردانی کرد.

دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، اظهار امیدواری کرد: باید قصه‌گویی در همه استان‌های کشور شکل بگیرد و قصه نیز رنگ و بوی خود را در خانواده‌ها پیدا کند.

معدنی از همه مردم و علاقه‌مندان خواست تا در پویش قصه‌گویی صدا و سیما که به مناسبت یلدا آغاز شده است شرکت کنند.

وی، در پایان در خصوص اهداف و آثار قصه‌گویی در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: گوش دادن یک مهارت برای کودکان و نوجوانان است و با شنیدن که رسیدن صداها به گوش است متفاوت است زیرا گوش دادن یعنی با تمرکز به سخنان مقابل توجه کردن است.

معدنی افزود: در واقع قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان نوعی تکرار و تمرین برای مهارت تمرکز داشتن است و می‌توانند نکته‌ها و آموزه‌ها در قصه‌ها را یاد بگیرند، تجربه کنند و به کار ببندند.

نگاه متفاوت و زاویه دید خلاقانه در آثار جشنواره مشهود بود

دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در بخشی دیگر از سخنانش گفت: موضوع‌های جدید، نگاه متفاوت و زاویه دید خلاقانه ماحصل و دستاورد برگزاری جشنواره‌ها بوده است.

وی افزود: دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی برای تدوین فراخوان جشنواره از تیر آغاز به کار کرد و برگزاری بیست و چهار دوره گذشته این فرصت را به ما داد که با رویکرد جدید عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی این جشنواره بین‌المللی را کلید بزنیم.

وی ادامه داد: بعد از انتشار فراخوان گروه‌های مشورتی و کارگروه‌ها با حضور قصه‌گویان توانا و اساتید این حوزه در هر استان، دبیرخانه‌های استانی را تشکیل دادند و ثبت نام‌ها در سامانه صورت گرفت.

معدنی افزود: بعد از پالایش ۱۷‌هزار و ۵۰۰ اثری که به دبیرخانه ارسال شده بود، ۳۱ جشنواره استانی در سه بازه زمانی در آبان برگزار شد و بیش از ۵۸۰ اثر در بخش‌های استانی به دبیرخانه کشوری راه یافت.

دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تصریح کرد: جشنواره در بخش‌های مختلف قصه‌گویی ملی و کلاسیک، قصه‌های آیین سنتی، سردار سلیمانی، قصه‌های لبخند و بخش‌ کودکان غزه که بعدا با اتفاق‌های اخیر در غزه اضافه شد.

وی افزود: در دهه اول آذر پایش بخش‌های مختلف قصه‌گویی با حضور اساتید برجسته صورت گرفت و نهایتا حاصل آن ۵۶ اثر برگزیده شد که هم اکنون در این جشنواره به اجرا و رقابت می‌پردازند.

وی گفت: در بخش بین‌الملل ۲۵ اثر دریافت شده است همچنین بیش از ۴۵۰ شرکت کننده که شامل قصه‌گویان خارجی و قصه‌گویان برجسته ایرانی که لزوما برگزیدگان دوره‌های قبل یا از مجریان و هنرمندان برجسته کشوری بودند در بخش بین‌الملل شرکت کردند.

دبیر اجرایی جشنواره خاطرنشان کرد: امسال به موضوع‌های جدید توجه ویژه شد و بدین ترتیب قصه نامداران، افتخارآفرینان، مشاهیر و مفاخر ایرانی و سردار سلیمانی اضافه و جایزه ویژه در نظرگرفته شد.

معدنی در توضیح دیگر تفاوت‌های جشنواره امسال، از نگاه ویژه به قصه‌های قرآنی و دینی همچنین قصه‌های اراده و پیشرفت کسب و کار که برگرفته از موفقیت کارآفرین‌ها در حوزه صنعت است اشاره کرد.

وی گفت: از رویکردهای جدید که با نگاه الهام‌بخش و امیدآفرین با تکیه بر طنز و لبخند باشد استفاده کردیم. همچنین جایزه ویژه‌ای نیز برای موضوع طنز و لبخند در نظر گرفته شد، البته طنز به معنای فکاهی ولودگی نیست بلکه هر موضوع حکمت‌آفرین می‌تواند لبخند بر لب مخاطب بیاورد و محتوای قصه‌ها پندآمیز باشد.

معدنی از دیگر تفاوت این جشنواره با سال‌های قبل در بخش داوران اشاره کرده و گفت: معمولا داوران در بخش استانی انتخاب می‌شدند که امسال با آموزش حضوری به ۱۵۰ داور سعی شد داوران اتفاق نظر نسبت به دیدگاه‌های یکدیگر و برداشت و فهم مشترک از معیارها و شاخص‌های مشترک پیدا کنند و از سه داور، یک نفر از استان و دو داور از استان‌های دیگر با هدف اینکه جانب عدل و انصاف در داوری رعایت شود، انتخاب و اعزام شده‌اند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۵۶ قصه‌گو به میزبانی استان یزد از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در یزد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =