ضرورت حفظ خرده فرهنگ‌ها/ کودکان و نوجوانان با قصه و قصه‌گویی از هویت فرهنگی خود آگاه می‌شود

مشاور فرهنگی استاندار یزد گفت: اگر خرده فرهنگ‌ها حفظ شوند، فرهنگ اصیل ما از دستبرد تهاجم‌های فرهنگی دشمن محفوظ خواهد ماند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ عالیه مهرابی با بیان این مطلب افزود: امروزه دانش‌آموزان کشور می‌توانند با قصه‌و قصه‌گویی هویت فرهنگی خود را بیایند.

مشاور فرهنگی استاندار یزد اظهار کرد: قصه و قصه‌گویی یکی از ابزارهای مهم در رشد و پرورش و تعالی فطرت انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم عمده تعلیم و تربیت از زبان قصه بیان شده است، افزود: خداوند در قرآن کریم از زبان قصه برای آموزهای تعالیم و تربیت بهره گرفته است و در اولین کتاب آسمانی ما زبان قصه به عنوان زبان تربیت انتخاب شده است که این موضوع اهمیت قصه را مشخص می‌کند.

مهرابی با اشاره به پیشینه قوی فرهنگی استان یزد که مهدی آذریزدی است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «من تربیت فرزندانم را مدیون کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب زنده یاد آذریزدی هستم» که اهمیت جایگاه قصه را در تعلیم و تربیت می‌رساند.

وی تصریح کرد: امروزه آموزش و پرورش ما می‌تواند با همین ابزار قصه محیط نشاط اجتماعی و همچنین محیط آموزشی را فراهم کند که با یک ابزار دو هدف را دنبال کنیم و چقدر خوب است که آموزش و پرورش به مسائل تربیتی از زبان قصه بپردازد.

مشاور فرهنگی استاندار یزد گفت: اتفاق خوبی که در بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد افتاد، ورود موضوع‌های تازه و جدیدی است که به جشنواره اضافه شده است، بحث فلسطین و غزه است که ازسوی قصه‌گویان برای کودکان و نوجوانان روایت می‌شود و مظلومیت کودکان و مردم غزه با زبان قصه برای مردم دنیا روایت می‌شود.

وی افزود: اجرای نقالی «سردار» در این جشنواره فوق‌العاده زیبا بود که بهترین ابزار برای بهترین محتوا و مضمون انتخاب شده بود.

مهرابی با اشاره به حمایت‌های استانداری از کارهای فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه نگرش استاندار یزد، کاملا موافق با رویدادهای فرهنگی است و با این نگرشی که در مجموعه مدیریتی استان وجود داشت باعث شد که یزد به عنوان پایتخت قصه در ایران انتخاب شود که با توجه به اقدام‌های ارزشمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد بایستی به اجرای چندین رویداد در یزد منجر شود و از روز پایانی این جشنواره باید شروع جشنواره بعدی رقم بخورد و هر فصل برنامه‌ریزی شود که موضوع‌های متنوع در بحث قصه‌گویی در نظر گرفته شود.

وی افزود: آموزش قصه‌گویی و آموزش قصه‌نویسی بایستی به صورت کارگاه‌های گوناگون در سطح کشور برای ارتقا سطح کیفی قصه‌گویان و پرورش قصه‌گویان جوان مخصوصا در حوزه دانش‌آموزی اجرا شود.

شاعره برگزیده کشوری گفت: امروزه دانش‌آموزان کشور می‌توانند با قصه و قصه‌گویی هویت فرهنگی خود را پیدا کنند، در حال حاضر که بحران هویتی و فرهنگی همه دنیا را درگیر کرده است تنها راه نجات برگرداندن کودکان و نوجوانان به هویت اصلی خود است که یکی از بهترین ابزارها قصه‌ها هستند که نمایانگر گویش، آداب و سنت‌ها و اصالت‌های فرهنگی ما هستند.

وی در پایان اظهار داشت: اگر خرده فرهنگ‌ها حفظ شوند، فرهنگ اصیل ما از دستبرد تهاجم‌های فرهنگی دشمن محفوظ خواهد ماند و اگر به این خرده فرهنگ‌ها بها داده شود بسیاری از معضل‌های فرهنگی ما حل خواهد شد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۵۶ قصه‌گو به میزبانی استان یزد از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در یزد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =