شجاعت و مرام پهلوانی عناصر اصلی ادبیات فاخر شاهنامه است

قصه‌گوی شرکت‌کننده بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی در یزد گفت: شجاعت، فداکاری و مرام پهلوانی از نکات پندآموز داستان‌های شاهنامه است که در ادبیات کهن ایران وجود دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مژگان صفری با اشاره به مدت زمان فعالیت خود در زمینه قصه و قصه‌گویی اظهار کرد: به مدت ۱۲ سال است که انجمن نقالان را در استان بوشهر و در شهرستان کنگان به ثبت رساندم و به مدت دو سال است که در جشنواره‌های قصه‌گویی حضور دارم.

وی از حضور خود در بخش آیینی‌سنتی خبر داد و گفت: داستان «رزم رستم با کلاهور پنجه‌تاب» داستانی است که تاکنون به آن پرداخته نشده است و داستانی محجور در مقابل سایر قصه‌ها است، بنابراین این داستان را برای اجرا در جشنواره امسال انتخاب کردم تا این داستان حماسی نیز برای بخشی از جامعه شناخته شود.

این شرکت‌کننده بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مخاطب هدف خود را نوجوانان دانست و گفت: بیان این داستان به نحوه نقالی است و تلاش کردیم با زبان معیار از ثقیلی و سنگینی زبان داستان بکاهیم تا برای عموم جامعه قابل فهم باشد.

صفری رضایت مخاطب از درک نقل را مهم‌ترین عنصر عنوان و تصریح کرد: در سال گذشته با داستان «عروسی زال و رودابه» در این جشنواره شرکت کرده و تا مرحله کشوری صعود کردم و بخش جالب توجه ماجرا رضایت و اشتیاق مخاطب از نقالی و بیان داستان شاهنامه به صورت قابل فهم بود که این رضایت برای من حس زیبایی را به وجود آورد.

وی بیان کرد: تحصیلات من در زمینه بازیگری و کارگردانی تئاتر است و در زمان کارشناسی ارشد گرایش نمایش ایرانی را انتخاب کردم و ادبیات فاخر شاهنامه و شاهنامه‌خوانی مادربزرگ و پدربزرگم باعث شد تا به سوی ادبیات کهن و نقالی‌خوانی جذب شوم. صفری تخیل و تصویرپردازی مخاطب را عنصر اصلی قصه خود دانست و عنوان کرد: همزادپنداری مخاطب با نقال در داستان‌های شاهنامه بسیار زیاد حس شده و باعث می‌شود تا پند و تزکیه نفس داستان از این طریق به مخاطب القا شود.

وی افزود: شجاعت، فداکاری و مرام پهلوانی از نکات پندآموز داستان «رزم رستم با کلاهور پنجه‌تاب» است و نوجوانان این نکات را از داستان دریافت خواهند کرد.

این شرکت‌کننده بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیان کرد: قصه و قصه‌گویی باید از رقابت خارج شده و وارد مرحله همایش شود تا در بخش‌هایی همچون داستان‌های آیینی و سنتی، دستاورد مهمی که از قصه می‌توان دریافت کرد را به کودکان و نوجوانان به صورت درست نشان دهیم و فرهنگ صحیح را در دنیای فضای مجازی که به شدت مورد علاقه است نشان داد و این مهم با اجرای عمومی محقق می‌شود تا در ذهن عامه این داستان‌ها اثر بگذارد و محدود به قشر خاصی نشود.

صفری با اشاره به فعالیت استان بوشهر در زمینه قصه و قصه‌گویی تصریح کرد: قصه و قصه‌گویی باید در بخش جنوبی استان بوشهر بیشتر مورد توجه قرار گیرد و مسئولان این بخش باید اقدامات لازم را انجام دهند تا همانند بخش شمالی استان بوشهر حضور قصه و قصه‌گو پررنگ‌تر شود.

وی در پایان گفت: ماجرای اصلی پس از پایان جشنواره قصه و قصه‌گویی آغاز می‌شود، بنابراین نباید قصه‌گویان خود را محدود به جشنواره بدانند.

بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دومین سال متوالی در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در محل سالن هلال‌احمر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =