بازار تئاتر کودک و نوجوان محل داد و ستد فرهنگی است

دبیر بازار تئاتر کودک و نوجوان، در نشست مشترک با «مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها»‌، بازار را محلی برای داد‌و‌ستد فرهنگی دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «نشست مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها» با صدیقه حسن زاده، مدیر مرکز ملی اسیتژ ایران و مجید امرایی، دبیر بازار برگزار شد.
حسن‌زاده در این نشست خطاب به مربیان کانون در استان‌ها، گفت: تلاش ما بر این است که فضای بازار تئاتر کودک و نوجوان غیررسمی باشد و مربیان هر زمان که احساس کردند، تجربیات خود را ارایه دهند.
وی افزود: ما انتظار داریم مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها در بازار تئاتر کودک و نوجوان با یکدیگر ارتباط برقرار و از تجربیات استان‌های دیگر استفاده کنند. از سوی دیگر با نمایندگان اسیتژ دیگر کشورها نیز بحث و گفت‌و‌گو داشته باشند چراکه این نمایندگان کاملا با فعالیت کانون آشنا هستند و بازار، فرصت خوبی برای تعامل با آن‌هاست.
حسن‌زاده با اشاره به پیشینه‌ی فعالیت مرکز اسیتژ، اظهار کرد: این مرکز از حدود 37 سال پیش فعالیت خود را در زمینه توسعه و ترویج تئاتر کودک و نوجوان اعم از تولید، تشکیل گروه، تولید نشریه و غیره آغاز کرده است. البته از آن جایی که مرکز تئاتر کانون در زمینه تولید تئاتر فعال است ما به این حوزه ورود نکردیم.
در ادامه، مجید امرایی، دبیر بازار تئاتر کودک و نوجوان، مهم‌ترین هدف از برپایی بازار تئاتر کودک و نوجوان را ارایه چشم‌انداز روشن و نو از وضعیت تئاتر کشور دانست.
وی با اشاره به فضای باز موجود در محوطه بازار تئاتر کودک و نوجوان، افزود: در ورزش رزمی به افرادی که به میان جمع می‌آیند و در فضای باز یا همان میدان، گاه به اجرای حرکات نمایشی می‌پردازند میان‌دار می‌گویند. ما نیز فضای بازی را روبه روی غرفه اسیتژ برای میان‌داری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تدارک دیدیم و انتظار داریم به تناسب فضا و موقعیت، نمایندگان استان‌ها داشته‌های خود را در این فضا عرضه کنند.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: به طور حتم بسیاری از استان‌ها داشته‌های خلاقانه بسیاری نسبت به تهران دارند که فرصت عرضه آن فراهم نبوده است و بازار تئاتر کودک و نوجوان زمینه‌ای برای نمایش این داشته‌هاست.
 به گفته وی، تعامل و عرضه تجربیات استان‌های مختلف، راهی برای تعامل نمایندگان استان‌ها و فرصتی برای شناسایی بهتر وضعیت تئاتر سراسر کشور است.
امرایی هر استان ایران را با توجه به گستردگی عناصر فرهنگی به وسعت یک کشور توصیف کرد و گفت: یکی دیگر از مزایای بازار تئاتر کودک و نوجوان فرصتی است که برای تعامل با هنرمندان دیگر کشورها فراهم شده که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی بازار تئاتر کودک و نوجوان را محلی برای داد و ستد فرهنگی دانست و افزود: تئاتر بهترین ابزار برای داد و ستد فرهنگی است.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.