بهترین نمایش برای کودکان تئاتر خلاق است

کارگاه «نمایش خلاق در تئاتر کودک و نوجوان» با حضور یدالله آقاعباسی صبح دوشنبه (10تیر) هم‌زمان با بازار تئاتر کودک و نوجوان در پلاتو 2 مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار شد.

به گزارش بازاروابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آقاعباسی در این کارگاه با تاکید بر اهمیت بازی در تئاتر خلاق، اظهار داشت: ما در نمایش خلاق با بازی‌های مختلف باید حواس پنج گانه، حرکت، اعضای بدن و محیط اطراف را به کودکان بشناسانیم.
به گفته وی تخیل و چگونگی آن را نیز می‌توان در نمایش خلاق پرورش داد و از بچه‌ها خواست در حین بازی، موقعیت خود را تصور کنند.
این پژوهشگر تئاتر با اشاره به مراحل مختلف رشد انسان، گفت: همه انسان‌ها در طول زندگی مراحل مختلف رشد چون واقعیت محدود به محیط، تخیل آزاد، ماجراجویی و خطر، عشق و آرمان را طی می‌کنند. کودکان تا دو سالگی در مرحله واقعیت محدود به محیط هستند و آموزش به آن‌ها باید به طور مصداقی و به دور از هرگونه تخیل ذهنی باشد.
آقاعباسی افزود: در مرحله تخیل آزاد که 3 تا 4 سالگی را در بر می‌گیرد می‌توان حتی اشعار را نیز به کودکان آموزش داد. در این مرحله هر چه آموزش و فعالیت‌ها تخیلی‌تر باشد بهتر است.
وی ادامه داد: کودکان به دلیل باور بسیار قوی کاملا در نمایشی که قرار است اجرا کنند قرار می‌گیرند و آن را بسیار طبیعی و همچون رفتارهای واقعی اجرا می‌کنند.
این استاد دانشگاه وانمود کردن را قاعده نمایش خلاق عنوان کرد و تصریح کرد: به دلیل مواردی چون ستایش بی‌جا، اعتماد به نفس و ارزش‌یابی لزومی ندارد کودکان در این مرحله اجرا داشته باشند چراکه ستایش بی‌جا به شخصیت هر کسی آسیب می‌رساند و این آسیب برای کودکان بیشتر است.
وی معتقد است، هر کودکی توانایی و استعداد ویژه‌ای دارد که نمی‌توان همه‌شان را به یک معیار مشخص اندازه‌گیری کرد و ارزشیابی اجرای آن‌ها در سن کودکی می‌تواند تاثیر مخرب داشته باشد.
به گفته آقاعباسی، متخصصان معتقد هستند بهترین نمایش برای کودکان، نمایش خلاق است چراکه اجرا در این گونه نمایشی هدف نیست.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیرماه در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.