کد خبر: 219621
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
تئاتر عروسکی در نفس خود فانتزی است

نشست تخصصی «نیاز به فانتزی و استفاده از آن در تئاتر کودک و نوجوان»، عصر سه‌شنبه (11 تیر)، در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد. شیوا مسعودی، در این نشست تاکید کرد: تئاتر عروسکی در نفس خود فانتزی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نشست با حضور «آزاده پورمختار»، کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر عروسکی و «شیوا مسعودی»، استاد دانشگاه و کارشناس برگزار شد.
در ابتدای نشست، مسعودی با ارایه تعاریفی دقیق از مفهوم فانتزی، اظهار داشت: راه رفتن بین خیال و واقعیت، اساس فانتزی است چراکه در فانتزی تقدم با بازنمایی واقع‌گرایانه نیست. شک بین واقعیت و خیال دومین عنصر فانتزی را تشکیل می‌دهد. در وهله سوم فانتزی روی محور زمان استوار شده است و امر خیال‌انگیز در بستر زمان تعریف می‌شود. این ویژگی فانتزی را می‌توان در کتاب‌های تخلیلی ژول ورن مشاهده کرد. از دیگر ویژگی‌های مهم فانتزی دوگانگی و مسخ است.
نویسنده کتاب «مقدمه‌ای بر فانتزی» ادامه داد: تئاتر عروسکی، حرکت بین خیال و واقعیت است. عروسک وجه خیال‌انگیز نمایش است و عروسک‌گردان وجه واقعی آن. پس باید گفت که تئاتر عروسکی در نفس خود فانتزی است.
در ادامه نشست، آزاده پورمختار، با مثبت ارزیابی کردن وضعیت فانتزی و ادبیات آن در ایران، از ضعف فانتزی در حیطه نمایش گفت و تصریح کرد: خیال‌انگیزی وضعیتی است که در آن قوانین طبیعی زیر پا گذاشته می‌شود یعنی خلسه و جدا شدن از واقعیت موجود.
وی کارکرد آموزشی فانتزی را مدنظر قرار داد و افزود: کودکان با کمک تخیل به انسانی سازنده و خلاق تبدیل می‌شوند. مفاهیم و مسایل انسانی مانند خوبی، بدی، راستی، دروغ، خیر و شر را می‌توان در قالب فانتزی به بچه‌ها آموزش داد و استفاده‌های آموزشی بسیار خوبی از فانتزی در نمایش ترسیم کرد.
پورمختار اضافه کرد: نمایش عروسکی یعنی شگفتی آفرینی، چراکه هر حرکت عروسک بر روی صحنه، تخیلی را در خود جای داده است. حذف فانتزی از تئاتر کودک و نوجوان ما را به سمت کارهای خشک و جدی برده و ما را از کارکردهای آموزشی آن بی‌بهره می‌سازد. زبان فانتزی تئاتر به عنوان یک پدیده اجتماعی هنری به کودک جسارت زیستن به شیوه‌های متفاوت در زندگی روزمره می‌دهد.
 بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.