کد خبر: 219592
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
تئاتر بیش از هر چیز نیازمند پرورش مخاطب است

در نشست تخصصی «کانون مخاطبان تئاتر»، سه شنبه (11تیر) تاکید شد تئاتر بیش از هر چیز نیازمند پرورش مخاطب است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نشست با حضور بهزاد صدیقی سردبیر نشریه «تجیر» و رضا و راضیه میکائیل‌زاده برگزار شد.
در ابتدای نشست، بهزاد صدیقی با بیان این توضیح که در کشور  بر سامانه‌های فروش بلیت تئاتر و اطلاع‌رسانی به موقع مخاطبان از برنامه‌ها، هیچ نظارتی وجود ندارد و نهایت فعالیت در این زمینه پیش‌فروش بلیت‌ها در سایت‌های تالارهاست.
به گفته وی، اطلاع رسانی از زمان اجرا و چگونگی فروش بلیت می‌تواند به ترغیب مخاطبان برای تماشای تئاتر منجر شود.
در ادامه، رضا میکائیل‌زاده طراح و مبدع باشگاه هواداران تئاتر و باجه فروش بلیت، اظهار داشت: در سال 84 تا 89 کارگاه تئاتر بومرنگ برگزار شد و با گروه‌های مختلفی در تولید 24 هزار نمایش کودک و نوجوان همکاری کردیم. این تجربه یک نتیجه مهم برای ما داشت که معضل اصلی تئاتر، ارتباط هنرمندان و تولیدکنندگان با مخاطبان است.
وی افزود: سرمایه‌گذارانی که به تامین هزینه‌های تئاتر تشویق می‌شوند به دلیل حضور کم مخاطبان انگیزه خود را از دست می‌دهند و این مساله ما را بر آن داشت که کلوب هواداران را تشکیل دهیم تا بخشی از مشکل ارتباطی رفع شود.
در ادامه، راضیه میکائیل‌زاده نیز درباره طرح توضیح داد و افزود: ما برای تشکیل باشگاه هواداران تئاتر به بازاریابی تک تک و مویرگی اقدام کردیم و طی یک سال بیش از هشت هزار تماس تلفنی موفق گرفته شد که در نتیجه 594 نقر تمایل به عضویت داشتند و از این میان 219 نفر مخاطب تئاتر کودک و نوجوان بودند.
وی افزود: بازتاب های مختلفی در نتیجه تماس‌های تلفنی داشتیم که حتی گاهی افرادی عصبانی می‌شدند و تلفن را قطع می‌کردند ولی ما ناامید نشدیم و به تماس‌های خود ادامه دادیم. پس از عضوپذیری تصمیم گرفتیم اعضا را برای تماشای یک نمایش دعوت کنیم.
رضا میکائیل‌زاده ادامه داد: متاسفانه موانع مالی که سالن‌ها دارند جلوی فعالیت ما را گرفت و در ساز‌ و کار اقتصادی سالن‌ها هیچ وقت برای فروش بلیت با یک واسطه تعبیه نشده است. از همین رو ما کانتر فروش را طراحی کردیم.
راضیه میکائیل‌زاده نیز درباره کانتر فروش توضح داد: فروش بلیت در کشور ما محدود به سالن‌هاست و ما با ایجاد باجه فروش به ایجاد نمایندگی‌های فروش و دست‌رسی راحت تر مخاطبان اقدام کردیم.
رضا میکائیل‌زاده نیز اضافه کرد: ما با ایجاد باجه فروش سعی در تربیت مخاطب حرفه‌ای تئاتر داشتیم. در عرصه تئاتر سه گروه فعال هستند، نخستین گروه هنرمندان هستند که به دلیل علاقه حضور دارند. دومین گروه مسوولان و گروه سوم که لزوم بودن‌شان را می‌دانیم گروه‌هایی به عنوان نمایندگی‌های حرفه‌ای فروش به شمار می‌آیند.
وی گفت: هنرمندان به دلیل عدم علاقه و تخصص هیچ‌گاه نمی‌توانند خود نقش نمایندگی فروش را بر عهده بگیرند و از سوی دیگر مسوولان به دلیل مسوولیت دولتی، اجازه ورود به این عرصه را ندارند و بر این اساس نیاز به گروه سومی که هم تخصص اقتصادی و هم گرایش هنری داشته باشند، احساس می‌شود.
میکائیل‌زاده با اشاره به ارایه طرح باجه فروش بلیت تئاتر به مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: برای اجرای این طرح ابتدا باید تماشاگر تئاتر تربیت کنیم که تمرین نمایش دیدن کرده باشد. همچنین باید ساز و کار مالی مورد نیاز برای فعالیت نمایندگی فروش بلیت تدبیر شود و از سوی دیگر برخورد مناسب با مخاطب نیز اهمیت بسیاری دارد.
وی افزود: حضور بخش خصوصی در عرصه تئاتر یک اتفاق مهم است چراکه می‌تواند ما را در رسیدن به رویای تئاتر خصوصی نزدیک کند.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.