مراقبت از کودکان در اینترنت ضروری است

رشد بی‌قاعده و بدون کنترل اینترنت، فضاهای مجازی و تجهیزات استفاده از آن‌ها باعث شده تا خطرهای فراوانی کودکان ایرانی را تهدید کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با ذکر این‌که کودکان ایرانی را می‌توان به چند دسته تقسیم‌بندی کرد گفت: گروهی از کودکان به خاطر ناهنجاری‌های مختلف موجود در خانواده‌ها مانند مصرف مواد مخدر، طلاق، بیماری‌های روانی والدین و ... مورد بی‌مهری و کم‌توجهی والدین خود قرار می‌گیرند و حق و حقوق‌شان به عنوان یک کودک از بین می‌رود. این گروه همان گروهی هستند که به آن‌ها بد سرپرست می‌گویند.
وی با اشاره به کودکان «فقر» به عنوان دومین دسته از این گروه گفت: دسته دیگر از کودکان کودکانی هستند که به دلیل فقر خانواده‌ها از حداقل‌های یک زندگی برای تامین غذا و وسایل اولیه آموزشی هم محرومند. این دسته به دلیل ضعف مادی و امکانات تفریحی و آموزشی و ... به نوعی مورد ظلم و بی‌عدالتی قرار گرفته‌اند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس سومین دسته از کودکان را کودکانی می‌شناسد که بر‌خلاف دو دسته قبلی از امکانات کافی برای زندگی برخوردارند و افزود: گروه سوم کودکانی هستند که هم استعداد دارند و هم‌ زمینه و بستر برای رشد استعدادهای‌شان وجود دارد. در مدارس خوبی درس می‌خوانند و از امکانات مالی هم بهره می‌برند. این گروه روند طبیعی مناسبی را دنبال می‌کنند و می‌توانند زندگی خوبی را درآینده داشته باشند.
سالک با تاکید بر این‌که برای غلبه بر این ضعف‌ها باید تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط مانند کمیته ‌امداد، آموزش و پرورش، بهزیستی و... وارد گود شوند، از این‌که امروز اکثر امکانات تفریحی، آموزشی و فرهنگی مورد نیاز سنین کودکی و نوجوانی از خارج از کشور و به خصوص چین تامین می‌شوند انتقاد کرد و گفت: البته در سال‌های اخیر در مورد تولید نوشت‌افزار و برخی تجهیزات دیگر مورد نیاز کودکان در داخل کشور گام‌هایی برداشته شده ولی به هیچ عنوان کافی نیست.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس از افزایش نگران‌کننده تمایل کودکان و نوجوانان به استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی به عنوان آفتی برای این قشر از اقشار جامعه یاد کرد و گفت: امروز شاهد آن هستیم که کودکان و نوجوانان ایرانی به شکلی غیرقابل کنترل پای میزهای رایانه، لپ تاپ‌ها و لوح‌های رایانه‌ای خود می‌نشینند و به وقت‌گذرانی در فضای جذاب مجازی ‌می‌پردازند و در معرض انواع سایت‌های غیر‌اخلاقی و ضد‌تربیتی قرار می‌گیرند این امر باعث شده تا زنگ خطری حقیقی برای کودکان و آینده کشورمان به صدا درآید، به همین دلیل از وزیر ارتباطات می‌خواهیم تا فکری برای گسترش بی‌رویه و امکان دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت بکند.
جشن‌های هفته ملی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌ هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران در خیابان حجاب و مراکز کانون در سراسر کشور طی روزهای 15 تا 21 مهر برگزار خواهد شد.