روز جهانی کودک مهم‌ترین روز در هفته ملی کودک است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، گفت: 16 مهر روز جهانی کودک است و همه دستگاه های اجرایی باید برای احقاق حقوق کودکان و شنیدن صدای آنان تلاش کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، عبدالرضا صمدی امروز (14مهر1394) در نشست خبری برنامه‌های هفته کودک استان خراسان جنوبی اظهار داشت: هفته ملی کودک از 15 تا 21 مهر  با شعار « دنیا با لبخند کودکان زیباست» برگزار و در سطح استان برنامه‌های متنوعی با مشارکت پانزده دستگاه اجرایی برای کودکان اجرا خواهد شد.
مدیر کل کانون استان اضافه کرد: هدف از اجرای هفته ملی کودک تجمیع توان‌مندی‌ها و امکاناتی است که می‌تواند برای کودکان باشد و 16 مهر روز جهانی کودک یکی از مهم‌ترین روزهای هفته کودک به حساب می‌آید. 
صمدی تصریح کرد: با تولد هر انسانی وظایف خانواده و دولت برای انسان متولد شده آغاز می‌شود و همه‌ی ملت‌ها با هر آداب و رسومی باید به کودکان توجه داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: در سازمان ملل پیمان نامه‌ای برای حقوق کودکان تنظیم شده است و کشورهایی که عضو این پیمان نامه هستند موظف به ایجاد شرایط مناسب برای رشد و تکامل کودکان هستند. 
وی با اشاره به برخی مفاد پیمان نامه حقوق کودکان گفت: در ماده 6 پیمان نامه حق بقای کودکان، در ماده 13 حق آزادی بیان کودکان، در ماده 28 حق برخورداری از آموزش برای کودکان و در ماده 31 این پیمان نامه حق استراحت و فراغت کودکان بیان شده است که بسیار مهم است به این دلیل که کودکان کار در کشورهای مختلف از این حق برخوردار نیستند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در ادامه گفت: تلاش‌های موثری برای اجرای حقوق کودکان در ایران صورت گرفته است و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در این زمینه تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنند، اما کودکان نیازمند توجه بیشتری هستند.
صمدی تأکید کرد: در کشور سند رشد و تعالی کودک وجود ندارد تا بتوان نیازهای جسمی و عقلانی کودکان را فراهم کرد و امید داریم کارگروه کودک و نوجوان در زمینه تأمین مسایل مختلف کودکان تشکیل شود و توان‌مندی‌ها و استعدادهای کودکان و نوجوانان را نباید فراموش کرد. 
وی در ادامه افزود: متأسفانه علی رغم توجه به کودکان در جامعه، شاهد کودکان کار، کودکان طلاق، کودکان بزه‌کار و آسیب دیده هستیم که این امر باعث زشت نشان دادن چهره کودکان شده و برای این‌که جامعه عاری از ناهنجاری باشد باید به این نوع کودکان توجه خاصی صورت گیرد. 
صمدی خاطر نشان کرد: امسال با استفاده از تصاویر پوستر هفته ملی کودک سه هزار عدد «کارت لبخند» چاپ شده است و بین کودکان و دانش آموزان سطح استان توزیع خواهد شد با این امید که لبخندی بر لبان کودکی بنشیند.
وی اظهار داشت: در شهر بیرجند روز پنج‌شنبه راهپیمایی در باغ ملی برگزار خواهد شد، در ادامه  کودکان در ایستگاه نقاشی با گچ  در خیابان شرکت می‌کنند و هم‌زمان در این مکان اجرای همگانی  سرود (ای ایران) را خواهیم داشت و کودکان با استفاده از 40 چهره از کودکان خیابان شهدای بیرجند را فضا سازی خواهند کرد.
صمدی در ادامه با اشاره به روز شمار هفته کودک گفت: روز بیستم مهر با عنوان« دنیا، صلح و دوستی« نامگذاری شده است و در این روز کاروان مهر با مشارکت کانون، بهزیستی، شهرداری و میراث فرهنگی به سراغ کودکان کار خواهد رفت تا هفته ملی کودک را به آنان تبریک بگوید.
وی اعلام کرد: روز 16 و 18 مهرماه  عضویت در کتاب‌خانه‌های عمومی برای کودکان رایگان خواهد بود و در 16 مهر روز جهانی کودک بازدید از موزه‌های استان رایگان است و کودکان استان خراسان جنوبی می توانند در طول هفته کودک از نهالستان منابع طبیعی استان بازدید کنند.
مدیر کل کانون استان با بیان این‌که بیانیه روز جهانی کودک صبح پنج‌شنبه 16 مهر از رادیوی خراسان جنوبی در برنامه صبح شرقی خوانش خواهد شد، تصریح کرد: اگر برای یک کودک فرصت رشد و تعالی فراهم شود یک امت احیا خواهند شد.
حضور مربیان کانون در روستا، بازدید دانش آموزان از مراکز فرهنگی هنری کانون، دیدار با کودکان بستری در بیمارستان، عصر شعر محمد رسوا... در هزار سال شعر فارسی، تقدیر از کودکان فعال در فعالیت‌های فرهنگی]، هنری و ادبی، برگزاری نشست تخصصی «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی» با حضور صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه، برگزاری ویژه برنامه «کودک، محیط زیست و منابع طبیعی»، برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره نقاشی بیمه کشاورزی، دیدار کودکان با ائمه جمعه فرمانداران و شهرداران، حضور کانون در مدارس روستایی و شهری و اهدای کتاب به کودکان و برگزاری عصر فیلم و انیمیشن را از دیگر برنامه‌هایی بود که مدیر کل کانون خراسان جنوبی در نشست خبری ویژه بزرگداشت هفته ملی کودک به آن اشاره کرد.