آسیب‌شناسی حوزه‌ی اسباب‌بازی، سد راه قاچاق

یکی از کارشناسان حوزه‌ی سرگرمی گفت با برگزاری جشنواره‌ی اسباب‌بازی و آسیب‌شناسی این حوزه، می‌توانیم مانعی بر سر راه قاچاق اسباب‌بازی و ورود کالای بی‌کیفیت به داخل کشور ایجاد کنیم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان، در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی که پنج‌شنبه 21 مرداد برگزار شد، سیدمحمد صالح پورتاک‌دوست، قایم مقام مدیرعامل و مدیر آکادمی لگوی آموزشی؛ محمد رزاقی، استادیار گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر تهران و رییس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، محمدحسین نخ‌چی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری پیشرفته و پروین بنی‌هارونی کارشناس مسوول مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون و مدرس هنر پیرامون موضوع «نقش اسباب‌بازی در ترویج و توسعه آموزش» با محورهای مختلف صحبت کردند.
پروین بنی‌هارونی، در این جلسه پیرامون موضوع «جایگاه کانون در ساخت و تولید سرگرمی‌های سازنده‌ای که صرفا سرگرمی‌اند و نقش آموزشی آن‌ها پنهان است»، صحبت کرد.
وی در ابتدا اشاره‌ای به بحث آموزش در حوزه‌ی اسباب‌بازی کرد و گفت: یکی از شیوه‌های آموزشی، استفاده از ماشین آموزش و یکی دیگر از شیوه‌های پرطرفدار در کانون شیوه‌ی «برونر» است که با ایجاد سوال کار آموزشی‌اش را به نتیجه می‌رساند.
بنی‌هارونی ادامه داد: در 34 سال پیش که مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون ایجاد شد، هدف تولید سرگرمی‌های سازنده با ایجاد سوال در کودکان بود که نقش تفکر را در کودکان زنده می‌کند.
وی اشاره‌ای هم به تنوع این محصولات داشت که شامل سرگرمی‌های حرکتی، صفحه‌ای یا علم و نجوم می‌شوند.
بنی‌هارونی تاکید کرد که باید کودکان را در انتخاب نوع یا زمان بازی آزاد گذاشت تا بتوانند تمامی حواس و تمرکز خود را در بازی به عنوان بخشی از زندگی، شغل و هستی‌شان به‌کار بگیرند و از آن برای فراگیری و آموزش استفاده کنند.
این کارشناس با تاکید بر این‌که این فراگیری و آموزش به صورت غیرمستقیم است، افزود: شاید برخی از سرگرمی‌های این مرکز در ظاهر ساده باشند، اما زمانی‌که کانون به ایجاد این مرکز و تولید محصول دست زد سبب شد نهادها و مراکز دست‌اندرکار در این حوزه مانند آموزش‌وپرورش، کانون را به عنوان نمونه‌ساز این وادی بپذیرند.
وی در عین حال گفت: کانون باید بتواند تولیداتش در این حوزه را به حد اعلا برساند تا دست‌کم 10 میلیون کودک از آن استفاده کنند.
وی در پایان یادآور شد: یکی از اهداف برگزاری جشنواره‌ی اسباب‌بازی پرداختن به مسایل جزئی و مختلف در این حوزه و کمبودهای موجود است تا شاید در آینده از بخش بزرگی از اسباب‌بازی‌های قاچاق و بی‌کیفیت رها شویم.
مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان در خیابان حجاب تهران، از 18 تا 22 مرداد 1395 میزبان دومین جشنواره‌ی اسباب‌بازی بود که در بخش‌های مختلف چون کارگاه و سمینار و میزگرد، مسایل نظری این حوزه را بررسی کرد.