حمایت وزارت ارشاد از طراحی اسباب‌بازی‌های ایرانی‌اسلامی

با هدف ترغیب تولیدکنندگان داخلی به طراحی و تولید اسباب‌بازی ایرانی و اسلامی، جایزه‌ای به کالاهای فرهنگی با این الگو از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا می‌شود.

آزاده بیات، مدرس، طراح و پژوهش‌گر حوزه‌ی اسباب‌بازی و دبیر بخش پژوهش جایزه‌ی کالاهای فرهنگی در گفت‌وگو با اداره‌‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری درباره‌ی این رویداد فرهنگی گفت که این بخش تازه به این جایزه اضافه شده است. وی توضیح داد که آذرماه امسال دومین دوره‌ی جایزه‌ی کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی و اسلامی برگزار خواهد شد. این جایزه با هدف ترغیب تولیدکنندگان داخلی به طراحی و تولید اسباب‌بازی ایرانی و اسلامی است و به واحدهایی اهدا می‌شود که محصولات فرهنگی‌شان را با این رویکرد تولید می‌کنند. جایزه‌ی کالاهای فرهنگی یک عنوان عام است، اما با توجه به این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش‌های مختلفی دارد این جایزه را در شروع آن به سه حوزه‌ی کتاب‌اسباب‌بازی، اسباب‌بازی و نوشت‌افزار محدود کرده است.
او درباره‌ی این تقسیم‌بندی توضیح داد که این محدودیت با این هدف است که کیفیت این رویداد فرهنگی در ابتدای راه حفظ شود و داوری‌ها دقیق‌تر باشد.
بیات گفت: ‌اهمیت این جایزه وقتی بیشتر مشخص می‌شود که برای مثال موج عظیم کپی‌برداری از شخصیت‌های فیلم‌ها و انیمیشن‌های خارجی را در حوزه‌ی نوشت‌افزار می‌بینیم. حوزه‌ی اسباب‌بازی هم از طرفی دچار معضل قاچاق است و از طرف دیگر بنا به آمار شورای نظارت بر اسباب‌بازی تنها 10 درصد اسباب‌بازی‌های موجود در بازار کشور تولید داخل است و 90 درصد باقی‌مانده وارداتی است.
وی ادامه داد: بخشی از کالاهای تولید داخل هم به خاطر جلب اقبال بازار و عقب نماندن از چرخه‌ی رقابت کپی‌برداری از محصولات خارجی است.
بر این اساس، به گفته‌ی این کارشناس، این جایزه‌، تولیدکنندگان را تشویق می‌کند که به سمت طراحی ایرانی بروند و از بن‌مایه‌های فرهنگی ایرانی‌اسلامی برای طراحی و تولید اسباب‌بازی استفاده کنند.
او همچنین توضیح داد که چون بخش اعظم کار وزارت ارشاد کتاب است، برای ایجاد پلی بین حوزه‌ی کتاب و اسباب‌بازی، بخش کتاب‌اسباب‌بازی هم در این جایزه ایجاد شده است. کتاب‌اسباب‌بازی امروز در جهان کاملا جاافتاده است. به ویژه کتاب‌هایی که برای گروه سنی پیش‌دبستانی و سال‌های اولیه‌ی ابتدایی کار می‌شود کتاب‌های تعاملی‌اند که همراه با اسباب‌بازی و بازی طراحی می‌شوند.
بخش پژوهش کالاهای فرهنگی هم امسال به این برنامه اضافه شده است تا با رویکردی نظری بررسی شود که مشکلات و چالش‌های این حوزه کجا است.
این جایزه، غرفه‌ای نیز در بخش نمایشگاهی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کشور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برپا کرده که تا پایان روز 22 مرداد پذیرای عموم طراحان و ایده‌پردازان داخلی است.