کودکان با نیازهای ویژه نیازمند توجه طراحان اسباب‌بازی‌اند

یکی از داوران سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از کم بودن طرح‌ها و تولیدات برای کودکان با نیازهای ویژه خبر داد و تعریف درست مساله و نیازمندی‌های این حوزه را خواستار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مصطفی میرفندرسکی درباره‌ی شیوه‌ی داوری سه بخش از سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری سخن گفت.
وی در پاسخ به شیوه‌ی داوری این جشنواره گفت: «در شیوه‌نامه‌ی داوری سرفصل‌های مختلفی تعیین شده بود که هر کدام ضرایبی هم داشتند. اما آنچه که جلب توجه می‌کرد کم بودن میزان خلاقیت در آثار و کپی‌برداری از آثار خارجی بود.»
وی ادامه داد: «بسیاری از آثاری که به جشنواره رسید رنگ و بوی بومی نداشت و لازم است طراحان به این مساله توجه کنند. این‌که گفته می‌شود استقبال خانواده‌ها از اسباب‌بازی خارجی بیشتر است علاوه بر مساله‌ی قاچاق به عدم نوآوری و توجه به نیاز مخاطبان نیز برمی‌گردد. بنابراین از آن‌جا که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسوولیت‌های گسترده‌ای را در اساس‌نامه‌ی خود دارد و سیستم آموزش و پرورش نتوانسته است سیر تحول مخاطبان را مورد پوشش قرار دهد، تصور می‌شود که این نهاد باید به مساله‌ی انطباق تولیدات با نیازهای دنیای اطراف بپردازد و راه‌گشای تولید کنندگان باشد.»
میرفندرسکی که سال قبل نیز از داوران این جشنواره بود از بررسی چند طرح در حوزه‌ی کودکان با نیازهای ویژه در میان آثار رسیده سخن گفت: «با این سرفصل آثاری بررسی شد. اما این آثار تنها از بعد فیزیکی به کودکان کمک می‌کردند و مشخص نشده بود برای کدام مخاطب با کدام نیاز است.»
او در پاسخ به ضرورت‌های این حوزه گفت: «موفقیت، زمانی کسب می‌شود که صورت مساله به درستی تعریف شده باشد. مخاطب چه کسی است؟ چه می‌خواهد؟ چه نیازی دارد؟ در چه وضعیتی به سر می‌برد؟ متاسفانه ما عروسک تولید می‌کنیم و تعریف ما از آن سرگرمی است. این در حالی است که در خارج کشور اسباب‌بازی‌ها بر اساس یک داستان معرفی می‌شوند. هر کدام شخصیتی مجزا دارند و به صورت مستقل ابعادی روانی از کودک را تحت پوشش قرار می‌دهند. بعد از آن اسباب‌بازی و اپلیکیشن‌هایی با محوریت این شخصیت‌ها ساخته می‌شود. ولی ما اصلا صورت مساله‌ای تعریف نکرده‌ایم که این مساله کودکانی با نیازهای ویژه را هم در بر می‌گیرد. قطعاً اگر صورت مساله به درستی تعریف شود که نیاز این گروه خاص چیست، پاسخ‌هایی هم برای تولید محصول به وجود خواهد آمد. بنابراین مهم است که نگاه ما به محصول از بعد سرگرمی و زیبایی نباشد.»
گفتنی است که آثار سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی در سه بخش و از سوی هشت داور پس از انتخاب اولیه به مرحله‌ی پایانی داوری رسید. قرار است برندگان این مسابقه 28 مرداد در آیین پایانی جشنواره تقدیر شوند.
این جشنواره از 24 تا 28 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.