بازی‌های سنتی، منشاء کار گروهی و تحرک جسمی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بازی و اسباب‌بازی به عنوان عناصری یاد کرد که در فرآیند یادگیری و شکل‌گیری شخصیت فرهنگی و اجتماعی کودکان تاثیرگذارند.

علیرضا حاجیان‌زاده در حاشیه‌ی افتتاح سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی گفت: به‌طورکلی اسباب‌بازی را کالای فرهنگی و بازی را یک اقدام فرهنگی می‌دانیم. زمانی‌که بچه‌ها یک بازی را دوست داشته باشند از آن تاثیر فرهنگی هم می‌گیرند و شخصیت‌سازی می‌کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مدیر فرهنگی با تاکید بر اهمیت بازی‌های سنتی و بومی گفت: تحرک بدنی، یادگیری، تمرین کار گروهی و نشاط و شادابی در بسیاری از بازی‌های سنتی و ایرانی دیده می‌شود و کودکان از این نوع بازی‌ها خیلی لذت می‌برند. از قدیم نیز این بازی‌ها در فرهنگ‌سازی جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند، بنابراین باید زنده بماند.
حاجیان‌زاده در تشریح این دیدگاه گفت: برای مثال وقتی بچه‌ها به شکل گروهی طناب‌کشی بازی می‌کنند، از نظر بدنی تحرک دارند، کار گروهی را تجربه می‌کنند، شور و هیجان خاصی برایشان ایجاد می‌شود، رقابت را تجربه می‌کنند و بسیاری از آموزه‌هایی را که در این بازی‌های ساده و کم‌خرج وجود دارد، فرامی‌گیرند.
او افزود: بازی‌های این‌روزها بازی‌هایی انفرادی شده که طی آن، بچه‌ها بیشتر هنگام بازی ساکن هستند. اما در بازی‌های بومی و سنتی بچه‌ها کار گروهی انجام می‌دهند، فکرشان را به کار می‌اندازند تا در رقابت گروهی برنده شوند. بسیاری از بازی‌های سنتی چنین ویژگی‌ای دارند و ما سعی می‌کنیم این ویژگی را ترویج بدهیم.
سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی امسال با تاکید بر شناساندن بازی‌های بومی کشور در کنار معرفی عروسک‌ها و اسباب‌بازی مناطق مختلف کشور از 24 مرداد کار خود را آغاز کرده است.
در همین حال، مدیرعامل کانون نیز با اشاره به همین رویکرد، تاکید کرد: با این بازی‌ها بچه‌ها به شور و نشاطی وادار می‌شوند که دوست دارند، چراکه بچه‌های امروز به شور و نشاط و تنوع‌گرایی نیاز دارند. همه‌ی این‌ ویژگی‌ها در بازی‌های سنتی و گروهی پیدا می‌شود. وقتی در یک نمایشگاه چنین شرایطی را فراهم می‌کنیم می‌بینیم بچه‌ها و خانواده‌ها طالب استمرار این کار هستند.
این مقام فرهنگی با اشاره به ضرورت آموزش نسل جدید با بازی‌ها و سرگرمی‌های قدیمی، گفت: هر بازی، داستانی دارد و ازآن‌جا که این داستان‌ها، داستان‌های بومی و محلی است، ثبت ملی شدن آن‌ها به کار زیادی نیاز دارد. چراکه در مرحله‌ی نخست خیلی متنوع و متکثر هستند و دوم این‌که بیشتر در همان محل و استان جذابیت دارند. اما این‌که ما بتوانیم در همان استان‌ها یا استان‌های مشابه این بازی‌ها را ترویج دهیم کار خوبی است و در حد خودمان در کانون روی آن فکر می‌کنیم.
حاجیان‌زاده به همراه جمعی از مدیران و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اولین روز سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی در محل نمایشگاهی این رویداد در خیابان حجاب تهران حاضر شد تا از نزدیک با دست‌آوردهای فعالان این حوزه آشنا شود.
در این دوره، بیش از 90 شرکت، گروه و نهاد تولیدکننده و واردکننده‌ی ‌اسباب‌بازی و سرگرمی، که مجوز از شورای نظارت بر اسباب‌بازی دارند، با برپایی غرفه‌هایی به مدت پنج روز، میزبان خانواده‌ها و بچه‌ها هستند.
سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی تا 28 مرداد هر روز از ساعت 2 بعدازظهر تا 10 شب در خیابان تهران دایر است.