روشن کردن قصه‌های خاموش در جشنواره قصه‌گویی امکان‌پذیر است

قصه‌گوی شرکت‌کننده در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد گفت: روشن کردن قصه‌های خاموش در جشنواره قصه‌گویی موضوعی است که باید به آن پرداخته شود تا فرهنگ و تاریخ نهفته در این داستان‌ها به فراموشی سپرده نشود.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضوان فتاح با اشاره به مدت زمان فعالیت خود در زمینه قصه و قصه‌گویی اظهار کرد: در حال حاضر مربی پیش دبستان در استان بوشهر و شهرستان بندر دیلم هستم و همیشه قصه و قصه‌گویی به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم برای من نقش پررنگی داشته است.

وی از حضور خود در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برای سومین سال خبر داد و گفت: در اولین سال شرکت خود تا مرحله استانی پیش رفتم، در دومین حضور خود در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به مرحله کشوری راه یافتم و امسال نیز به مرحله کشوری راه پیدا کردم.

فتاح با حضور خود در بخش مدرن و کلاسیک تصریح کرد: داستان‌های من برگرفته از داستان‌هایی است که از طریق مادربزرگم به ما منتقل شده است و پیام‌هایی است که در قدیم به صورت قصه بازگو می‌شده و با شاخ و برگ دادن به آنها این داستان‌های بومی را در جشنواره‌های قصه‌گویی برای سایر کودکان نیز بیان کردم و امسال نیز یکی دیگر از قصه‌های مادربزرگم را اجرا خواهم کرد.

این شرکت‌کننده بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نکات تربیتی داستان خود را برای جوانان دانست و گفت: یکی از نکته‌های آموزشی که در داستان من وجود دارد این است که از سنگ‌اندازی پیش پای جوانان در امر ازدواج و سایر موارد پرهیز شود و جوانان نیز باید از داشته‌های خود لذت ببرند.

وی با بیان اینکه تعادل در میان عناصر قصه و قصه‌گویی در داستانش وجود دارد تصریح کرد: تلاش شد تا تعادل در میان تمام عناصر داستان من وجود داشته باشد تا مخاطب پیام داستان را به درستی دریافت کند.

فتاح قصه را به عنوان بهترین انتقال‌دهنده پیام و آموزه تربیتی دانست و بیان کرد: قصه تنها ابزاری است که از طریق آن می‌توان به صورت غیرمستقیم آموزه‌های اخلاقی و تربیتی را به کودکان انتقال داد آن هم به نحوی که کودک در برابر فراگرفتن آن مقاومتی نداشته باشد و حتی خود مشتاق یادگیری این آموزه‌ها شود.

وی افزود: وجود زنگ قصه‌گویی در مدارس باعث می‌شود تا کودکان سریع‌تر آموزه‌های مورد نظر جامعه و والدین را فرا گیرند؛ از اهمیت قصه و قدرت آن همین بس که خداوند در کتاب خود از قصه برای بیان آموزه‌های دینی استفاده کرده است و جامعه نباید از قدرت قصه در جمع خانوادگی و دوستانه خود غافل شود.

این شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در پاسخ به اهمیت قصه‌گویی در شهرستان بندردیلم گفت: جایگاه قصه در بندر دیلم به‌گونه‌ای است که به دلیل فرهنگ‌های متفاوت موجود در این شهرستان، داستان‌های متفاوت با لهجه‌ها و گویش‌های مختلف به گوش می‌رسد و حتی قصه‌های ناگفته را می‌توان در این شهرستان شنید. فتاح ادامه داد: لهجه و لباس محلی ما در بیان داستان بسیار موثر است و همین امر باعث جذب مخاطب به داستان و نوع پوشش مردم بندردیلم می‌شود؛ بیان قصه با لهجه و لباس محلی باعث آشنایی کودکان با فرهنگ‌های مختلف کشور می‌شود و بیان فرهنگ برای کودکان نیز باعث شناخت تاریخ مهم کشور ما ایران عزیز می‌شود.

وی در پایان گفت: جشنواره‌های اینچنینی باید بیشتر برگزار شود و حتی فضایی را فراهم کند تا مادربزرگان و پدربزرگان ما نیز به بیان قصه در این سکو بپردازند، زیرا روشن کردن قصه‌های خاموش موضوعی است که باید به آن پرداخته شود تا فرهنگ و تاریخ نهفته در این داستان‌ها به فراموشی سپرده نشود.

بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دومین سال متوالی در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در محل سالن هلال‌احمر برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =