جشنواره‌های قصه‌گویی پیشرفته و حرفه‌ای شدند/ آذریزدی احیا کننده فرهنگ قصه و قصه‌گویی در عصر حاضر

داور بخش ملی و بین‌الملل در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی با اشاره به اینکه جشنواره‌های قصه‌گویی پیشرفته و حرفه‌ای شدند گفت: فضای جشنواره محیطی برای تبادل تجربه‌ها بین قصه‌گوها خواهد بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد سیمزاری، داور بخش ملی و بین‌الملل در ابتدا با اشاره به میزبانی خوب یزدی‌ها در طی دو دوره گذشته جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، از عوامل اجرایی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و مردم خون‌گرم استان که همه در برگزاری جشنواره سنگ تمام گذاشتند و برای این رویداد مهم فرهنگی تلاش کردند، تشکر کرد.

این نویسنده با بیان اینکه مرحوم آذریزدی برای همه ما، تداعی‌کننده قصه، آن هم قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب هستند و در حقیقت این مرد بزرگ احیا کننده فرهنگ قصه و قصه‌گویی در عصر ما به حساب می‌آیند.

سیمزاری بیان کرد: تاریخ قصه به قدمت زندگی بشر بازمی‌گردد ولی در عصر ما قطعاً یکی از افرادی که باعث و بانی ترویج این فرهنگ و حفظ آن بود مرحوم آذر یزدی است.

وی گفت: ثبت ملی هنر قصه‌گویی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی این هنر تربیتی و اصیل، نوید آینده‌ای خوب را می‌دهد و قصه و قصه‌گویی در کشور ما به مرور جایگاه شایسته خود را می‌یابد.

داور بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: بسیاری از سازمان‌ها مانند شهرداری و نهاد کتابخانه‌های عمومی، به اهمیت این موضوع پی برده و در مسیر ترویج فرهنگ در تلاش هستند، همه این‌ها را به فال نیک باید گرفت و تلاش، مطالعه و آموزش را باید افزایش داد.

سیمزاری بیان کرد: معتقد هستم که مربیان کانون هر ساله پیشرفت‌هایی دارند اما این موضوع بسیار مهم است که ما قصه‌گویی را فقط برای جشنواره نداشته باشیم و در نظر داشته باشیم که کارکرد اصلی قصه‌گویی در مراکز و برای بچه‌ها است و فضای جشنواره نیز محیطی برای تبادل تجربه‌ها بین قصه‌گوها خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید مواظبت کرد که وسیله برای ما جای هدف را نگیرد گفت: جشنواره‌های قصه‌گویی پیشرفته و حرفه‌ای شده، اما اینکه این توان بالا در عرصه تربیت هم به همین میزان مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر موضوعی است که باید کارشناسان ستادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آن جواب بدهند.

داور بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: در برنامه‌های فرهنگی، معتقد به تمرکززدایی از تهران هستم، چرا که ایران فقط تهران نیست حتی زمانی در مورد تئاتر کانون نیز چنین نظری داشتم که متاسفانه موفق به آن نشدیم.

وی گفت: زمانی مدیریت مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون را بر عهده داشتم، اگر این مراکز از اختصاص به تهران و پارک لاله تهران بیرون بیاوریم می‌توان اعتبار مربوط به آن قسمت را در کل کشور و برای بچه‌های سراسر کشور هزینه کرد.

سیمزاری در خصوص انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه ایران گفت: این انتخاب بسیار خوب است به شرط اینکه با تغییرهایی که در عرصه سیاسی و اجرایی رخ می‌دهد موضوع عوض نشود.

وی در خصوص سابقه حضور خود در جشنواره‌های قصه‌گویی گفت: تقریباً در تمامی بیست‌وپنج جشنواره قصه‌گویی که از سوی کانون برگزار شده و من حضور داشتم، برگزار کننده کارگاه‌های جنبی جشنواره‌ها، داور در مرحله استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی بودم، در بسیاری از استان‌ها، مراکز کانون و سایر سازمان‌ها نیز تدریس قصه و قصه‌گویی داشتم.

وی با اشاره به اینکه کتابی با عنوان قصه و قصه‌گویی در کتابخانه و نیز کتاب «پرداختی نو به پنج داستان قرآن» را هم به همت انتشارات آروَن منتشر کرده گفت: سعی کردم در کنار ۱۵ عنوان کتاب دیگر در زمینه‌های داستان و شعر کار کنم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =