تاکید جعفر ابراهیمی بر تربیت خبرنگاران متخصص در حوزه‌ی کودک و نوجوان

جعفر ابراهیمی گفت: مطبوعات امروز به آموزش و در اختیار گرفتن خبرنگار و روزنامه‌نگاران حوزه‌ی کودک و نوجوان کمتر توجه دارند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر 7 دوره جشنواره مطبوعات کودک در این زمینه یادآور شد که به نظر نمی‌رسد که در دانشگاه‌ها هم زمینه‌ای برای تربیت خبرنگار ویژه کودکان وجود داشته باشد.
شاعر کودک و نوجوان با اشاره به این‌که شناخت خبرنگاران از دنیای کودکان و نوجوانان مهم است، گفت: ممکن است نویسندگان و شاعران با فضای کار برای کودکان آشنایی داشته باشند اما با حرفه خبرنگاری آشنا نیستند و حتی کسانی که دوره‌های روزنامه‌نگاری را گذرانده‌اند نیز با دنیای کودکان آشنایی ندارند.
وی با بیان این‌که جشنواره مطبوعات کودکان در تبیین خواسته‌های این مخاطبان و فعالیت نشریات کمک کار خواهد بود، گفت: اگر جشنواره‌ها حالت نمایشی نداشته باشد و برای نشریه‌ها نیز راه‌کار عملیاتی ارایه دهند، مفیدتر خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت روزنامه‌نگاری در مطبوعات ما بسیار ضعیف است و نشریات کودکان نیز خلاقانه عمل نمی‌کنند.
ابراهیمی با بیان این‌که چاپ شعر، تصاویر و داستان‌های مختص کودکان و نوجوانان کاری تازه و نو نیست افزود: برخی از مطبوعات تا حدودی توانسته‌اند خود را به روز کنند اما کافی نیست.
وی بر لزوم چاپ داستان‌های دنباله‌دار و تصاویر جدید در نشریات تاکید کرد و افزود: داستان‌ها و طنزپردازی در مطبوعات موجب جذب کودکان شده  و زمینه‌های سرگرمی مفید را برای آنان فراهم می‌سازد.
این شاعر با بیان این‌که کودکان و نوجوانان باید از مطالعه مطبوعات لذت ببرند، خاطر نشان کرد: مطبوعات اگر خوب و اصولی عمل کنند، می‌توانند کودکان را به مطالعه عادت داده و آن‌ها را به سوی کتاب‌خوانی نیز سوق دهند.
ابراهیمی یادآور شد: کودکان به صورت فطری نیاز به سرگرمی و شادی دارند اما به دلیل ضعف کادر تحریریه و کمبود خبرنگاران حرفه‌ای در حوزه نشریه‌های کودکان با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی بر اهمیت صفحه‌آرایی و تصویرگری مناسب در مطبوعات کودکان نیز تاکید کرد و بیان داشت: تنوع و عنصر رقابت در بین نشریات هنوز به‌وجود نیامده است.
دبیر 7 دوره جشنواره‌های مطبوعات تاکید کرد: نشریات و مطبوعات علاوه بر خلاقیت کودکان به آنان شخصیت و استقلال می‌بخشد.
وی به اهمیت دسترسی کودکان به مطبوعات اشاره کرد و بیان داشت: توزیع رایگان مطبوعات در بین کودکان یکی از راه‌کارهای مهم است.
گفتنی است تا کنون بیش از 15 هزار اثر به دبیرخانه یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی کودک و نوجوان ارسال شده که قرار است اردیبهشت سال آینده به میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در ساری برگزار شود.