کاهش سن یادگیری زبان‌های خارجی در ایران

آموزش زبان خارجی در ایران از 5 سالگی شروع می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در نشست تخصصی «نیازهای آموزش زبان‌های خارجی نگرش زبان آموزان و والدین» که در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، دکتر شهین واعظی مدرس و پژوهش‌گر گفت: آموزش زبان در ایران به طور رسمی از 12 سالگی و به طور غیررسمی از 5 سالگی شروع می‌شود.
وی با اشاره به این‌که در خارح از کشور آموزش زبان از مقطع پیش دبستانی آغاز می‌شود ابراز خرسندی کرد که ایران هم جز کشورهای پیشرو در زمینه زبان‌آموزی است.
وی دوزبانگی را به عنوان نیاز کودکان امروز معرفی کرد و از خانواده‌ها درخواست کرد کودکان را به فراگیری زبان‌های خارجی تشویق کنند زیرا امروزه دانستن یک زبان خارجی نیازی است که نمی‌توان آن را انکار کرد و یادگیری آن می‌تواند افق‌های جدیدی در برابر آینده کودکان بگشاید.
وی با اشاره به این‌که یادگیری زبان‌های بین‌المللی باعث آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ و سنت‌های نقاط دیگر می‌شود قابلیت تحرک در سطح جهانی برای تحصیل و کار و زندگی را از فواید دیگر فراگیری زبان‌های خارجی علاوه بر زبان مادری دانست.
دکتر واعظی در پاسخ به سوالی که معیارهای زبان دوم کودک چگونه باید انتخاب شوند گفت: شرایط اقتصادی، سیاسی اجتماعی حاکم بر جامعه مردم را به سوی زبان مورد نظر هدایت می‌کند و با درک از شرایط حاکم بر جامعه زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیولی در صدر لیست قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: خانواده‌های ایرانی برای یادگیری زبان، کودک خود را تحت فشار نگذارند و با توجه به استعداد کودکان آن‌ها را راهنمایی کنند.
این نشست از سوی کانون زبان ایران و در حاشیه‌ی هفته‌ملی کودک برگزار شد.
هفته‌ی ملی کودک از روز 15 مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر مراکز سراسر کشور آغاز شده است و تا 21 مهر ادامه می‌یابد.