«زندگی مورچه‌ها» و «چه دنیای قشنگی» در بخش خارج از مسابقه جشنواره پویانمایی

دو پویانمایی «زندگی مورچه‌ها» به کارگردانی مهرداد شیخان و «چه دنیای قشنگی» به کارگردانی امیر فیضی و تهیه‌کنندگی سید احمد کلانتری در بخش خارج از مسابقه ایران به نمایش گذاشته شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهرداد شیخان درباره «زندگی مورچه ها» گفت: این کار یک انیمیشن 13 دقیقه ای است که بر اساس یک طرح علمی و آموزشی برای بچه های گروه سنی ب تولید‌شده‌است . در تولید این اثر تلاش این بود که با توجه به امکانات و محدودیت‌های موجود بتوانیم یک اثری تولید کنیم که بچه‌ها با آن ارتباط بگیرند، به دانسته‌هایشان اضافه‌شود و اینکه برایشان نسبت به این موجوداتِ ریز به عنوان بخشی از محیط زیست سوال ایجاد شود.
وی افزود: درباره حشرات فیلم و مجموعه تلویزیونی با مخاطب بزرگسال در شبکه‌های خارجی ساخته شده است. اما  در ایران نمونه آن را نداشتیم و از همه مهم‌تر این است که این کار پویانمایی است و می تواند وارد حوزه‌هایی شود که بهتر و دقیق‌تر بتواند در مورد این موضوع علمی برای مخاطب کودک و نوجوان بحث ‌کند.
وی خاطر‌نشان کرد: «زندگی مورچه ها» انیمیشن کوتاه و یا تجربی نیست بلکه ساختاری آموزشی دارد. در این‌گونه انیمیشن به دلیل بیان علمی باید فرمِ کار، دارای یک‌دستی و سادگی بیان باشد تا کودک ارتباط دقیق‌تری با موضوع بگیرد و درست به همین دلیل مخاطب وارد فضای آرتیستیک یا نوآوری‌های تکنیکی نمی‌شود. چیزی که برای ما خیلی مهم بود آموزش بود. در فضاهای آموزشی هم باید رویکردمان به سمت ساده‌گویی برود تا مخاطب‌مان که کودک و نوجوان است بهتر بتواند با کار ارتباط بگیرد.
وی ادامه داد: زمان این انیمیشن 13 دقیقه و تکنیک ساخت آن  کات اوت است. کانون پرورش فکری تهیه کننده این کار است و اصطلاحا به این نوع کارها کتاب فیلم می گویند. ولی من اعتقادی به کتاب فیلم بودن این اثر ندارم چرا که برای توضیح برخی مباحث حوزه کارمان، از کتابی که در اختیار داشتیم فراتر رفته است.
سید احمد کلانتری، در خصوص فیلمی که در جشنواره ارایه داده است گفت: این اثر در واقع تلفیقی از انیمیشن و رئال و عروسکی است. فضای کلی کار یک فضای مجله مانندی است. که مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با گروه سنی نوجوان است.
وی افزود: تلاش شده یک فضای شاد و مفرح در این کار ایجاد کنیم و یک بخش‌هایی از آن هم به صورت موزیکال است. هم‌چنین سعی شده است برای ایام خاصی مانند نوروز پیش‌بینی شود که فضای خوش آب و رنگ‌تر و شادتری را برای مخاطب به همراه بیاورد.
گفتنی است نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 اسفند ماه به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شده است و تا 21 اسفند در هفت سالن برگزار می‌شود.