به گسترش مراکز عرضه‌ی کتاب کودک کمک کنیم

یک نماینده‌ی مجلس گفت اگرچه کودکان از قدیم با شعر «من یار مهربانم» با کتاب آشنا می‌شدند. اما امروز خانواده‌ها و به طبع آن‌ها بچه‌ها از کتاب فاصله گرفته‌اند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، سید‌مرتضی حسینی نماینده‌ی مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه‌ی کانون در نمایشگاه کتاب تهران افزود: امروز بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های مجازی فراوانی داریم، که البته هنوز جای کتاب را نگرفته‌اند اما گرانی کتاب هم یکی از دلایلی است که باعث فاصله‌گرفتن خانواده‌ها از مطلاعه شده است.
وی با اشاره به لزوم حمایت واقعی از بودجه‌های کتاب کودک گفت: باید دولت و مجلس با هم در این زمینه وارد شوند. دولت باید طرحی به مجلس بیاورد که به کاغذ و کتاب یارانه بدهد تا این بخش تقویت شود.
حسینی از طرحی تازه برای حمایت از فعالیت‌های مربوط به کودکان خبر داد و گفت: امسال در مجلس برای کانون پرورش فکری که دولتی هم هست مبلغی در کمیسیون فرهنگی مصوب و پافشاری کردیم که این بودجه داده شود. این بودجه را نسبت به سال گذشته حدود 10 میلیارد افزایش دادیم، ولی این برای کاری که می‌خواهیم برای کودک و ‌نوجوان انجام بدهیم، کم است.
این نماینده تاکید کرد که دولت باید در این بخش سرمایه‌گذاری کند. چراکه اگر این کار را نکنیم خانواده‌ها مجبورند به سمت شبکه‌های مجازی بروند که خودش آفت‌هایی دارد که قابل جبران نیست.
این نماینده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی در بحث تمرکززدایی فروش و عرضه‌ی کتاب کودک گفت: برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در شهرستان‌ها و دایمی کردن آن‌ها جهت استفاده‌ی عموم مردم، شاید بهترین فرصت استفاده از پتانسیل کانون پرورش فکری کودکان‌ و نوجوانان باشد. مراکز کانون در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد و بهترین فرصت شاید این باشد که در احداث کتاب‌خانه‌های کانون، مکانی مخصوص نمایشگاه دایمی کتاب در نظر بگیریم.
او تصریح کرد: کتاب‌فروشی‌ها ممکن است خیلی امکانات نداشته باشند ولی خود کانون‌ها می‌توانند این کار را انجام بدهند. مجلس هم در بخش بودجه آمادگی دارد کمک کند. هرچند این موضوع  را باید در دولت مصوب کرد و از دولت هم به کمیسیون‌ها بیاید و کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق از آن حمایت خواهد کرد.
او ضمن بازدید از محصولات کانون گفت: کتاب کودک بسیار مهم است و این اهمیت در روایات ما هم وجود دارد. شما وقتی به کودک چیزی بیاموزید مثل نقشی است که در سنگ ایجاد می‌کنید. نقش در سنگ هرگز از بین نمی‌رود، کودک هر چه بیاموزد تا پیری حفظ می‌کند. بر همین اساس اگر می‌خواهیم آینده‌ی جوانان و خانواده‌ها را حفظ کنیم باید از کودکی سرمایه‌گذاری کنیم. دنیا الان از پیش‌دبستانی و قبل از آن روی کودکان کار می‌کند. ما هم باید در این زمینه کار کنیم و از جمله‌ی این کارها کتاب است که می‌تواند نقش خودش را در این بخش بازی کند.