کتاب کودک، پیوست فرهنگی می‌خواهد

پیوست فرهنگی یکی از دغدغه‌های اصلی کانون در بخش تولید است، چراکه تولید زمانی معنادار می‌شود که پیوست فرهنگی داشته باشد.

مهدی باقری معاون تولید در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل با ذکر مثال عروسک‌های دارا و سارا، گفت: این‌ها به تنهایی فقط یک عروسک‌اند اما باید کتاب، فیلم، بازی، بازی رایانه‌ای و حتی لوازم‌التحریرش هم تولید شود.
به گفته وی، کانون امسال اهتمام ویژه‌ای در این بحث دارد که بتواند در تمام عرصه‌ها پیوست فرهنگی داشته باشد: مثلاً راجع به محیط زیست کار می‌کنیم، این نمی‌تواند فقط در حوزه‌ی معاونت تولید باشد. تمام بخش‌ها مثل فیلم، فیلم کوتاه، انیمیشن، سرگرمی، کتاب و غیره به کمک هم بیایند تا وقتی بچه با این مفاهیم فرهنگی مواجه می‌شود مسایل جنبی هم در حدی باشد که در انتقال آن‌ها کمک کند.
باقری در حاشیه‌ی نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما نگاه ویژه‌ای به محیط زیست داریم. در جشنواره‌ی مطبوعاتی که امسال برگزار می‌کنیم و متولی‌اش معاونت تولید است بخش ویژه‌ای برای محیط زیست داریم. نمی‌خواهم بگویم بی‌نظیر، ولی در نوع خودش کم‌نظیر است. در همین ارتباط سرگرمی و سایر تولیدات مرتبط را هم داریم. ما برای انتقال مفاهیم به کودکان از طریق اسباب‌بازی و سرگرمی می‌توانیم به دنیای آن‌ها وارد شویم.
معاون تولید تصریح کرد: اگر می‌توانستیم خوب برنامه‌ریزی کنیم که این فرهنگ را بین مخاطبان کودک‌ و نوجوان ترویج دهیم شاید خیلی مسایل در حوزه‌های مختلف از جمله وضعیت محیط زیست فرق می‌کرد. باید بتوانیم برای حفظ حیوانات در حال انقراض مثل غزال یا سمندر لرستان از طریق اسباب‌بازی و کتاب‌ها بین کودکان ‌و نوجوانان فرهنگ‌سازی کنیم.
باقری در همین حال با اشاره به توان کانون در رساندن نقد و نظر مخاطبان به گوش نویسنده‌ها گفت: امکان خیلی بزرگی در اختیار کانون پرورش فکری هست که شاید هیچ ناشر دیگری در داخل یا خارج از کشور آن را نداشته باشد. این امکان همان مراکز فرهنگی‌هنری و کتاب‌خانه‌های کودک‌ و ‌نوجوان ما است. ما بی‌تردید به صورت استانی این کار را خواهیم کرد که چیزی بالغ بر 400 هزار عضو در مراکزمان داریم. از بین این اعضا، گروه علاقه‌مند مشخص می‌شود و متناسب با علاقه و توانایی‌ها این مشارکت بین مخاطب و نویسنده انجام می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آسیب‌شناسی‌ در تولید انتشارات کانون، گفت که در این زمینه بازنگری داشتیم و این کار در دو سطح شروع شده است: سعی کردیم برنامه‌ریزی منسجم و ارتباط با مخاطب را در سال 94 جزو برنامه‌های اصلی بگذاریم. یک ارتباط با مخاطبان کودک ‌و نوجوان است. به این شکل که کتاب قبل از تولید در معرض ارزیابی مخاطبان کودک ‌و نوجوان قرار می‌گیرد.
وی در تشریح این روش گفت: در این روش، نویسنده، شاعر، تصویرگر ‍به ملاقات گروهی از مخاطبان می‌روند و بچه‌ها نقد و بررسی‌شان را به آن‌ها مننتقل می‌کنند. من مطمئنم این امر، تحولی در تولید انتشارات کانون ایجاد خواهد کرد. نشست‌های دیگری با نویسندگان کتاب کودک‌ و نوجوان تحت عنوان «دو پنجره» هم داریم که در مراکز فرهنگی‌هنری اجرا می‌شود.
وی تاکید کرد: قصد ما این است که هم به لحاظ کیفی و هم کمی وضعیت خوبی داشته باشیم. از نظر کیفی دنبال این هستیم که کارهای تولیدی در کانون الگوهای قابل ‌قبولی در حوزه‌ی خودشان باشند.
باقری به نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: معتقدم امسال به سمت کیفی‌شدن حرکت خواهیم کرد و تولیدات فاخر برای کودک‌ و نوجوان خواهیم داشت. قصدمان این است ذائقه‌ی کودک‌ و نوجوان خودمان را با تولیدات‌مان در حوزه‌ی کتاب، به معنی عام، و تمام بخش‌های زیرمجموعه، به معنی خاص ارتقا بدهیم.
کانون امسال در چهار غرفه در نمایشگاه کتاب، محصولات کتاب و سرگرمی‌های مرتبط را به همراه مجموعه‌ای از کتاب‌های چاپ اول عرضه کرده است.