سخت‌افزار‌های فرهنگی باید به‌روز شود

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که این کمیسیون بر اساس گسترش فرهنگ اسلامی و دینی، دستگاه‌های فرهنگی را ملکف کرده که در بحث سخت‌افزاری به‌روز باشند.

احمد سالک کاشانی در بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب، درباره‌ی برنامه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس در حمایت از گسترش فرهنگی مخصوص کودکان ‌و نوجوانان، گفت: ما در بخش سخت‌افزاری مباحث فرهنگی مربوط به کودکان‌ونوجوانان ورودی نداریم و دستگاه‌های ذی‌ربط برای تامین بودجه‌هاشان در بودجه‌ی سالانه یا در برنامه‌ی توسعه‌ی ششم کشوری، آن را در قالب احکام یا موضوعات خاص می‌بینند، که مصوبه‌اش در مجلس خواهد بود. بنابراین دستگاه‌ها باید فضاشناسی کنند بعد رقم و عددش را از کمیسیون‌ها و دولت و مجلس بخواهند.
وی افزود: چون اصل 75 قانون اساسی با این موضوع ارتباط دارد، ناچار باید دولت بودجه‌ی لازم هر طرحی را تهیه کنند، به مجلس بیاورد و آن‌جا کمیسیون فرهنگی تعدیل بودجه‌ای کند و برای تقویت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اقدام کند.
سالک در پاسخ به سوالی مبنی بر اجبار مجلس بر دولت یا نهادها برای حمایت سخت‌افزاری و تامین امکانات فرهنگی برای کودکان‌ونوجوانان، گفت که این کار را در اصل طرح حمایت و تجهیز مساجد برای مکان‌ها، مرتبط با این موضوع در نظر گرفته‌ایم.
این نماینده‌ی مجلس همچنین درباره‌ی تمرکززدایی از امکانات فرهنگی در پایتخت گفت: الان بحث محله‌محوری مطرح است. یعنی کلیه‌ی امکانات برای مباحث فرهنگی کودک‌ونوجوان و سنین بالاتر باید تامین‌کننده‌ی محله باشد. اگر محله‌محوری تحقق پیدا کند، که تلاش گسترده‌ای در شورای انقلاب فرهنگی و جاهای دیگر برای آن انجام می‌گیرد، خواسته‌ی تمرکززدایی محقق می‌شود.
وی ادامه داد: مهم‌ترین مساله‌ای که در سیاست کمیسیون قرار داده‌ایم احیای مطالبات مقام معظم رهبری با رویکرد فرهنگی است. الان که پیش شما هستیم پنج قانونش در سطح علنی مجلس است: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید، طرح مساجد به شورا رفت و برای ایرادهایش برمی‌گردد، طرح صداوسیما هست، طرح جمعیت و تعالی خانواده هست، و طرح نظام رسانه. این طرح‌هایی است که ساعت‌ها کار شده برای این که پخته شود و بحث گسترش فرهنگی را توسعه بدهیم.