تناسب متن و تصویر از ویژگی‌های یک اثر شاخص است

نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک تناسب میان نوشته و تصویرگری کتاب را از جمله ویژگی‌های یک اثر شاخص عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هدی حدادی در چهارمین نشست نویسندگان که درغرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  در بخش جنبی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد با تاکید بر این موضوع افزود: در ایران معمولا نویسنده و تصویرگر با هم کار نمی‌کنند و حتی گاهی اصلا هم‌دیگر را نمی‌بینند و تنها از طریق ناشر سفارش کار به آن‌ها داده می‌شود و همین مساله باعث می‌شود متن و تصویرگری برخی آثار متناسب با هم نباشد.
در این نشست که تعداد زیادی از نوجوانان عضو مراکز و مربیان کانون حضور داشتند پرسش‌هایی در زمینه رمان «دلقک» اثر این نویسنده و تصویرگری مجموعه «کوتی کوتی» مطرح کردند.
حدادی در پاسخ به پرسش یکی از نوجوانان در مورد انتخاب دلقک به عنوان شخصیت رمان گفت: دلقک یک مفهوم جهانی است که از گذشته هم در فرهنگ ایرانی و هم در بسیاری از نقاط دیگر جهان وجود داشته و دارد.
وی هم‌چنین در جواب سوال یکی دیگر از اعضای مرکز 20 کانون تهران که پرسید چگونه جرقه شروع این رمان در ذهن شما زده شد، یادآوری کرد: این داستان حاصل اتفاقات واقعی بود که از حدود 15 سال پیش در مکان‌های مختلف از قبیل ایستگاه‌های اتوبوس برای من روی داده بود و من همه آن‌ها را یادداشت کرده بودم و زمانی که طرح رمان نوجوان امروز از سوی کانون آغاز شد و به من پیشنهاد نوشتن دادند من شروع به پرورش این یادداشت‌ها کردم و پس از بارها بازنویسی، این کتاب را آماده چاپ کردم.
این نویسنده در ادامه به نوجوانان توصیه کرد اگر علاقه‌مند به نویسندگی هستید اول باید تا می‌توانید کتاب بخوانید و بعد هم برای شروع از اتفاقاتی که در اطراف شما روی می‌دهد یادداشت برداری کنید.
وی هم‌چنین در مورد رنگ‌آمیزی‌های تصویرگری کتاب کوتی‌ کوتی نوشته فرهاد حسن‌زاده تصریح کرد این همان تناسبی است که از آن صحبت کردم چرا که در داستان این کتاب، شخصیت اصلی هزارپایی است که رفتار و کردار آن با هزارپاهای دیگر متفاوت است بر همین اساس برای تصویرگری آن نیز تلاش کردم متناسب با متن کتاب، موجودی متفاوت خلق کنم.
تصویرگر کتاب کودک در پاسخ به پرسشی که از سوی مربیان در مورد  این‌که چرا از هنر کلاژ (تکه چسبانی) بیشتر در تصویرگری استفاده می‌کند، گفت: استفاده از کلاژ در تصویرگری به تصویرگر کمک زیادی می‌کند و می‌توان گفت هنرمند را هدایت و کنترل می‌کند که بتواند تصویرهای خوبی خلق کند.
حدادی ضمن قدردانی از کانون به خاطر فعالیت‌هایی که در مراکز به بچه‌ها ارایه می‌دهد، خاطرنشان کرد در برخوردهایی که در برنامه‌های مختلف با بچه‌ها داشته‌ام متوجه شدم تمام کودکان و نوجوانانی که عضو مراکز کانون هستند نسبت به دیگر همسالان خود از آگاهی و اطلاعات بیشتری در زمینه‌های مختلف برخوردارند.
چهارمین نشست نویسندگان در کانون عصر روز دوشنبه 21 اردیبهشت در غرفه فعالیت‌های کانون در بخش جنبی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد و در ادامه این نشست‌ها روز 22 اردیبهشت نیز با حضور فرهاد حسن‌زاده برگزار خواهد شد.