قصه‌گویی شیوه‌ای برای انتقال فرهنگ و تاریخ به نسل‌های آینده

ریتوپارنا قوش مدیر و موسس گروه قصه‌گویی «کیف قصه‌گویی تو» از شیوه‌های قصه‌گویی و موانع آن در هندوستان سخن گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون،‌ این قصه‌گوی هندی که با داستان «تولد یک لوتوس» در بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری حضور دارد «بانچه تانترا» را داستان‌های مهمی خواند که روایت آن‌ها برای کودکان هندی بازگو می‌شود.

ریتوپارنا قوش درباره‌ی این قصه‌ها که اثری شبیه به کلیله و دمنه است،‌ توضیح داد: «ما قصه‌های یک جنگل را از زبان حیوانات بازگو می‌کنیم تا پیام خود را به بچه‌ها برسانیم. اما شیوه‌ی دیگری از قصه‌گویی هم داریم که همان روایت داستان از طرف مادر و مادربزرگ برای بچه‌هاست. داستان‌های جاتا کاتیلز هم درباره‌ی داستان‌های بوداست که ما برای بچه‌ها بازگو می‌کنیم.»

او درباره‌ی شیوه‌های قصه‌گویی در هند گفت: «ما قصه‌ها را به شیوه‌های مختلف بیان می‌کنیم. با موسیقی، آواز،‌ رقص،‌ نقاشی، همراه با ساخت مجسمه. با این حال اصل قصه و روایت آن یکی است و تنها ابزار ما متفاوت است.»

او ادامه داد: «هند سرزمین افسانه‌ها و الهه‌هاست. در فرهنگ ما الهه‌های زن و مرد زیادی داریم که همگی طیف وسیعی داستان در دل خود دارند. حالا این داستان‌ها روایت می‌شوند تا هم مردم دور هم جمع شوند و هم با این شیوه فرهنگ و تاریخ را منتقل می‌کنیم.»

مهمان بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره‌ی دسترسی کودکان این سرزمین به این ابزار فرهنگی گفت: «هند خانواده‌های مختلف دارد. بسیاری از بچه‌ها به دلیل دوری از مادربزرگ و اقوام ممکن است از قصه محروم باشند. خانواده‌های ثروتمند به ابزارها بیشتر دسترسی دارند. در شهرهای دور جشنواره و ورک‌شاپ برگزار نمی‌شود به همین دلیل گروه‌های داوطلبانه‌ای وجود دارند که به خاطر این بچه‌ها سفر می‌کنند و برای آن‌ها قصه می‌گویند.»

او تاکید می‌کند: «در هر یک از ما یک قصه‌گوی درون وجود دارد. کودکان و بزرگ‌سالان نیازمند قصه و مهارت گفتن آن در تمام مراحل زندگی خود هستند تا بتوانند جهان را درک کنند و ایده‌های خود را شکل دهند. با این حال بسیاری از خانواده‌ها قصه‌گویی را یک هنر یا شغل نمی‌دانند و عنوان می‌کنند که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها هم قصه می‌گویند. در حالی که ما معتقدیم از طریق قصه می‌توانیم به بچه‌ها آموزش دهیم.»

او که چند سالی است گروهی اینترنتی با نام «کیف قصه‌گویی تو» را مدیریت می‌کند، ادامه می‌دهد: «ما جمعی از قصه‌گویان در دهلی نو هستیم. گاهی هم را می‌بینیم یا در شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کنیم. ما راه‌کارهایی به قصه‌گوهای جدید می‌دهیم یا اطلاعاتمان را به اشتراک می‌گذاریم.»

گفتنی است ریتوپارنا قوش تاکنون در چندین جشنواره از جمله جشنواره‌ی ادبیات کودک بوکارو (1393، 1394و 1395)، جشنواره خاخانی (جیپور)، جشنواره شعر دهلی‌نو (1395)، جشنواره ملی ادبیات کودکان، بوبانسوار (1395) و جشنواره ادبی جیپور(1396) شرکت کرده است.

ریتوپارنا همچنین به عنوان سخنران برجسته، به جامپ استارت در سال 1396 و آلبوم بریده‌ی جراید در سال 1396 که از سوی دفتر نشریه‌ی آلمان سازماندهی شده بود، و همچنین به دهلی نو وفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت هند دعوت شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با فعالیت‌های قصه‌گویی او در پایگاه http://www.yourstorybag.com آشنا شوند.

گفتنی است هشت قصه‌گوی خارجی در بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =