قهرمانان و پهلوانان ملی باید بیشتر معرفی شوند

قصه‌گوی تهرانی راه‌یافته به مرحله پایانی بیستمین جشنواره قصه‌گویی کانون معتقد است در معرفی و شناخت قهرمانان و پهلوانان ملی و ادبیات اسطوره‌ای کم‌توجهی صورت گرفته است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی  و امور بین‌الملل کانون، پاییزه طاهری مربی مسوول مرکز شماره ۲۷ کانون تهران، با بیان این مطلب گفت: شناخت  کودکان و نوجوانان از پهلوانان و شخصیت‌های ملی- میهنی کافی نیست و برای این مهم باید بیشتر تلاش کنیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم دانسته‌های‌مان نسبت به داشته‌هایمان کم‌تر است و دانسته‌های بچه‌ها نیز بهصورت عمده مطالب محدودی است که در کتاب‌های درسی به‌صورت مختصر به آن پرداخته‌شده است.

طاهری ادامه داد؛ مربیان کانون با استفاده از مهارت‌های مختلف هم‌چون قصه‌گویی تلاش می‌کنند در معرفی فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی به کودکان و نوجوانان گام‌هایی بردارند اما نیاز است جامعه نیز با آن‌ها همراه شود و اگر مسوولان، هنرمندان، نویسندگان، تولیدکنندگان و... از این قدم‌های کوچک حمایت کنند، می‌توانیم قدم‌های مؤثرتری برای اشاعه فرهنگ کشورمان برداریم.

طاهری هم‌چنین به کم‌توجهی برنامه‌سازان ومتولیان امر آموزش و اشاعه فرهنگ ایرانی به نسل حاضر اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تلویزیون به‌عنوان رسانه‌ای که بیشتر جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان، همه‌روزه از آن استفاده می‌کنند، در تولید برنامه‌هایی با محوریت الگوسازی و قهرمان‌پروری برای کودکان و نوجوانان کم‌توجهی داشته است.

وی افزود: امروزه اگر از یک کودک یا نوجوان بخواهید اسم قهرمانانی که می‌شناسد را نام ببرد، او بی‌شک «بتمن و مرد عنکبوتی» را به‌جای  رستم و آرش، در لیست معرفی شخصیت‌های موردعلاقه‌اش قرار می‌دهد.

مربی مرکز شماره 27 کانون تهران دومین قصه‌گویی بود که در آغاز بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به روی صحنه رفت و قصه «آرش و مردعنکبوتی»  را روایت کرد و در باره داستان خود گفت: چند سال پیش به همراه یکی از همکارانم در پی شرکت در یک جشنواره، درگیر مبحثی در رابطه با الگوپذیری کودکان و نوجوانان از قهرمانان و پهلوانان شدیم که منجر به شکل‌گیری چنین داستانی شد.

طاهری اضافه کرد نگارش این داستان از سوی همکارم صورت گرفت و من در این چند سال، بارها و بارها آن را در کتاب‌خانه و مدارس روایت کردم و به دنبال این فرایند، تغییرات زیادی در قصه ایجاد شد تا به شکلی که امروز شنیدید درآمد. 

قصه‌گوی برگزیده کانون در ادامه یادآور شد؛ من بابیان این قصه قصد نداشتم  به بچه‌ها بگویم که فیلم‌های مرد عنکبوتی یا ... را نگاه نکنند، بلکه معتقدم آن‌ها باید نسبت به داشته‌های سرزمین‌شان آگاهی کافی داشته باشند تا در انتخاب الگو به‌درستی گام بردارند.

طاهری سابقه ۲۰ سال مربی‌گری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دارد و تاکنون در جشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی قصه‌گویی شرکت داشته و موفقیت‌هایی زیادی به دست آورده است.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از روز ۲ بهمن ۱۳۹۶ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب تهران آغازشده و تا ۵ بهمن ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =