زنجانی‌ها ماه گرفتگی 25 خرداد را در کانون رصد کردند

خانواده‌های زنجانی همراه با کودکان‌شان پدیده‌ی ماه گرفتگی 25 خرداد 1390 را از دریچه‌ی تلسکوپ‌های مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رصد کردند.<BR>

به گزارش خبرگزاری آریا، این مرکز تخصصی نجوم کانون در شهر زنجان از ساعت 22 و 30 دقیقه برنامه‌های خود را با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان علم نجوم آغاز کرد و این برنامه‌ها تا ساعت 2 بامداد ادامه یافت.
برپایی سمینار‌، رصد ماه گرفتگی در تمام لحظات وقوع پدیده‌، مسابقه عکاسی از خسوف و برپایی نماز آیات از جمله برنامه‌هایی بود که مورد استقبال بسیاری از نوجوانان و خانواده‌ها قرار گرفت.
در سمینار تخصصی نیز موضوع‌هایی مانند پدیده خسوف، ابزارهای نجومی و چگونگی رصد و عکس‌برداری نجومی برای کودکان و نوجوانان تشریح شد.
به گفته فاطمه افشار احمدی سرپرست مرکز علوم و نجوم کانون زنجان در این برنامه علاوه بر رصد ماه گرفتگی از دریچه‌ی تلسکوپ‌های مخصوص 110 میلیمتری و 14 اینچی یک مسابقه‌ی عکاسی نیز میان حاضران برگزار شد که نتایج این مسابقه در آینده اعلام و جوایزی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
در همین حال روز 25 خرداد تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه‌ی معاونت تولید کانون نیز از مرکز علوم و نجوم کانون زنجان بازدید کردند.
در این بازدید ابتدا مدیر کانون استان زنجان ، با اشاره به فعالیت های‌ مرکز علوم و نجوم گفت : این مرکز یکی از مراکز خاص کانون است که به علت فعالیت مراکز علمی مرتبط با مباحث نجوم در زنجان ، وجود مفاخر نجومی در استان و همچنین دارا بودن زیبایی‌ها و جذابیت‌های نجومی در زنجان راه اندازی شده است.
محمود مروج هدف از فعالیت‌های این مرکز را افزایش نشاط علمی در کودکان و نوجوانان و حساس کردن آنان نسبت به دنیای پیرامون‌شان عنوان کرد و افزود: تولید و توزیع کتاب‌ها و سرگرمی‌های علمی و نجومی مناسب، می‌تواند به ارایه بهتر مباحث نجومی و بیدار کردن حس کنجکاوی و جستجوگری در کودکان و نوجوانان کمک کند.
مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون نیز در این بازدید ضمن مطلوب ارزیابی کردن امکانات و فعالیت‌های مرکز علوم و نجوم زنجان اظهارداشت: با توجه به این که 17 سال به‌عنوان مدیر مرکز نجوم زعفرانیه تهران فعالیت داشتم و از نیازها و فعالیت‌های مرکز نجوم اطلاعات و تجربیات کافی دارم معتقدم مرکز علوم و نجوم زنجان از این ظرفیت برخوردار است که در کشور و حتی در مجامع بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد .
مجید قادری با اشاره به سابقه تولید سرگرمی‌های علمی در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون گفت: این مرکز از ابتدای شکل گیری در سال 63 تاکنون 400 عنوان سرگرمی‌های سازنده برای کودکان و نوجوانان تولید کرده است.
وی ادامه داد: در بحث تولید سرگرمی‌های خاص علمی و نجومی، برخی از این نوع سرگرمی‌ها در کانون تولید می‌شود مانند کارت حافظه 3 ، آویز منظومه شمسی و .... اما در مورد تولید امکانات علمی و نجومی، این کار از عهده‌ی کانون پرورش فکری به تنهایی بر نمی‌آید و با توجه به هزینه‌های بالای تولید و مصرف کنندگان محدود این امکانات، سرمایه‌گذاری در این زمینه برای کانون چندان مقرون به صرفه نیست در عین حال برای تامین اقلام مورد نیاز مراکز خاص علمی از جمله مرکزنجوم می‌توان به شرکت‌های معتبر تولید کننده مراجعه کرد.
گفتنی است مجید قادری مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون، مریم فرخی کارشناس مسوول حوزه معاونت‌، علی خاکبازان کارشناس انتشارات‌، علی خوش جام کارشناس گرافیک و فاطمه گودرزی کارگردان و کارشناس امور سینمایی‌، در سفر به استان زنجان از مرکز علوم و نجوم و تعدادی از مراکز کانون بازدید کردند و با اعضا و مربیان این مراکز به گفت و گو پرداختند.