نقش کانون پرورش فکری در کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت

در آیین معارفه مدیر جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی بر نقش کانون در کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت کشور تاکید شد.<BR> <BR>

به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در حالی که بیشتر مراکز فرهنگی، هنری کشور به استقبال فعالیت‌های تابستانی خود می‌روند دو مقام مسوول کانون و استانداری آذربایجان شرقی در سخنان خود در این آیین که در تبریز برگزار شد، اهمیت توجه بیشتر به مراکز کانون و فعالیت‌های آن را یادآور شدند.
سید صادق رضایی مدیر عامل کانون، در این مراسم به صراحت گفت که اجباری بودن فرآیند آموزش ضد خلاقیت است و تاکید کرد این امر موجب کاهش کیفیت آموزش می‌شود و در کانون انجام هیچ فعالیتی ازبین فعالیت‌های 40 گانه آن برای مخاطبان اجباری نیست.
وی افزود: پرورش کودک و نوجوان یک علم است و این علم در این حوزه و در جمهوری اسلامی ایران در اختیارمربیان کانون است و بر این اساس مربیان و مدیران کانون باید مخاطب خود و نیازهای آنان را بشناسند و سپس با افزایش علم و برنامه‌ریزی مناسب برای نیل به اهداف خود حرکت کنند.
وی لزوم شناخت کودکان و نوجوانان و فهم نیازهای آنان و برنامه‌ریزی برای پاسخ‌گویی به این نیاز‌ها را ازاولویت‌های کاری مدیران کانون عنوان کرد.
به گفته‌ی مدیرعامل کانون، "کودکان و نوجوانان" به عنوان مخاطب و "مربیان" و "مراکز فرهنگی، هنری کانون در سراسر کشور" سه رکن و عنصری هستند که به عنوان مجموعه امکانات و ظرفیت‌های مناسب در اختیار مدیران کانون قرار دارند و مدیران باید با علم و دانش و نگاه دینی وارزشی نشات گرفته از مدیریت اسلامی، این سه منبع را مدیریت کنند.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل کانون با قدردانی از زحمات سرپرست و مدیران پیشین کانون آذربایجان شرقی از "حجت الاسلام الیاس ابراهیمی" مدیر جدید کانون استان خواست با هماهنگی با استانداری و دیگر دستگاه‌های ذیربط و بر اساس هم‌فکری و مشورت، کانون آذربایجان شرقی را به گونه‌ای مدیریت کند که کانون استان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.
"دکترپرویزآژیده" معاون سیاسی امنیتی استانداری دیگر سخنران این آیین نیز نقش کانون در کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را با اهمیت ارزیابی کرد و جایگاه آن را در نظام تعلیم و تربیت برجسته و تاثیرگذار دانست.
وی به نقش مهم دیگر کانون در حوزه‌‌ی اوقات فراغت نیز اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های کانون تنها به فصل تعطیلات تابستانی محدود نمی‌شود و این فعالیت‌ها در تمامی سال مرتبط با اوقات فراغت است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری برقراری ارتباط صحیح بین کانون و مدارس در توسعه این امر و کیفیت بخشی به فعالیت‌ها را بسیار مهم دانست.
"دکتر آژیده" کیفیت بخشی در مسائل آموزشی و پرورشی را یک بحث کلیدی عنوان کرد و از کانون به عنوان یکی از مراکز کیفیت بخش در نظام تعلیم و تربیت کشور یاد کرد.
در این جلسه "حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی" مدیر جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی نیز گفت: کودکان و نوجوانان امروزه با هجمه‌های فرهنگی بسیاری روبرو هستند که باید با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب برای مقابله با این تهاجم اقدام کرد.
وی استفاده از نظرات کارشناسی و مشارکت و تعامل با بخش‌ها‌ی مختلف کانون را در انجام برنامه‌ریزی‌ها مورد تاکید قرار داد و با اشاره به ذهن پویا و خلاق کودکان و نوجوانان گفت: دربرنامه‌ریزی‌های خود باید ازنظرات اعضای کانون نیز استفاده کنیم.
"نورعلی رزاقی" سرپرست پیشین کانون استان نیز در این مراسم گزارشی از اقدامات انجام شده در طول دوران سرپرستی خود بیان کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بخش فروش، برگزاری منظم دوره‌های آموزشی در سطح کشوری و استانی، تشکیل شورای مشاوران، نقد و تحلیل فعالیت‌های استانی و نظارت بر فعالیت‌های مراکز از جمله اقدامات انجام شده است.
در مراسم معارفه مدیرجدید کانون استان، جمعی از مشاوران مدیرعامل، مدیر روابط عمومی و بین‌الملل کانون، تعدادی از مدیران استان‌ها، ،جمع زیادی از مدیران و معاونان ادارات و سازمان‌ها، اعضای شورای اسلامی تبریز، مربیان و همکاران ستادی کانون استان حضور داشتند.
در این مراسم متن حکم انتصاب مدیر جدید کانون استان توسط "سید مجتبی صدر" مشاور مدیر عامل کانون در امور استان‌ها خوانده شد.
مدیرعامل کانون همچنین با اهدای لوحی از خدمات "نورعلی رزاقی" سرپرست پیشین کانون استان قدردانی کرد و لوح تقدیر استانداری آذربایجان شرقی نیز به "حسین سلیمی باهر" مدیر سابق کانون استان نیز اهدا شد.
بر اساس این گزارش "سید صادق رضایی" مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جریان سفر به تبریز در جمع دانش‌آموزان معتکف در مسجد طوبی این شهر سخنرانی کرد.
وی به دانش‌آموزان معتکف ضرورت قرائت قرآن و تفکر در آیات آن را یادآور شد و افزود: «سرچشمه دین، قرآن حکیم است و قرآن آمده است تا انسان تربیت شود. جان کلام قرآن و بعثت همه انبیا این است که انسان بتواند یک گام به خداوند نزدیک شود.
رضایی از اعتکاف کنندگان خواست پس از مراسم اعتکاف با تواضع و نشاط و در حد توان خود در مسیر تعالی جامعه حرکت کنند.
در ادامه این مراسم مدیر عامل کانون به سوالات حاضران پاسخ داد.وی با تشریح اهم فعالیت‌های کانون به ویژه برای اوقات فراغت گفت: هدف ما در کانون از فعالیت‌های خود تربیت انسان معتدل و متعالی است به نحوی که برای دیگران یک الگو باشد.
پیش از سخنان سید صادق رضایی مدیر عامل کانون، حجت‌الاسلام ابراهیمی مدیر کانون آذربایجان شرقی و مسوول اعتکاف دانش‌آموزی گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این ستاد را بیان کرد.