برگزیدگان پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی معرفی شدند

آیین پایانی پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه 3 کشور 10 تیر ماه در نگارخانه ختایی بقعه شیخ صفی اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی  و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، در این مراسم که اکبر نیکزاد استاندار اردبیل، مدیران کل کانون استان‌های بوشهر و اصفهان و جمعی از مسوولان ادارات حضور داشتند، از نمایش‌های برتر جشنواره در دو بخش مربیان و اعضاء تقدیر شد.
استانداراردبیل: هنرهای نمایشی دارای ظرفیت ویژه‌ای است
اکبر نیکزاد استاندار اردبیل در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه 3 کشور با اشاره به این که خداوند متعال قدرت لایزال خویش را در قالب هنر ارایه کرده است گفت:«کافی است به خلقت انسان و طبیعت و شگفتی‌ها و زیبایی‌های آن، که بخشی از این هنرمندی است به دقت توجه کنیم».
 وی با بیان این که انسان‌ها وظیفه دارند از ظرفیت هنر به نحو مطلوبی بهره‌مند شوند گفت:«گاه یک بیت شعر تاثیرش در مخاطب از چند ساعت سخنرانی بالاتر است».
 نیکزاد افزود: «اگر مخاطب ما، کودکان و نوجوانان باشند و بخواهیم با آنان موضوع‌های مهم را مطرح کنیم با سخنرانی به نتیجه نخواهیم رسید اما اگر همین مطالب در قالب‌هایی مانند نمایش عروسکی بیان شود به نتایج مثبت خواهیم رسید».
 استانداراردبیل ظرفیت هنرهای نمایشی را  ظرفیت ویژه‌ای دانست و خواستار تداوم برگزاری چنین جشنواره‌هایی شد. 
پایان جشنواره آغاز راهی نو
مدیر کل کانون استان اردبیل گفت: اختتامیه این جشنواره آغازی برای راهی نو و پنجره‌ای رو به افق‌های تازه و روشن خواهد بود.
ناهید اللهویردی‌زاده در این آیین با اشاره به دست‌آوردهای ارزشمند جشنواره  نمایش عروسکی تاکید کرد: «این رویداد مهم زمینه‌ا‌ی فراهم آورده تا به اتفاق 8 استان تبادل تجربه کنیم و با دستی پر، همراه با دانش‌اندوزی و مهارت‌افزایی در حوزه نمایش عروسکی به استان‌های خود برگردیم.»
 وی تصریح کرد: همه فعالیت‌ها‌ی کانون تاثیر پایداری در شاکله شخصیتی و معرفتی کودکان و نوجوانان دارند و یکی از این فعالیت‌ها نمایش عروسکی است.
 مدیر کل کانون اردبیل، مرکزیت و سمت وسوی همه فعالیت‌ها در کانون را در مسیر تعالی بخشی کودکان ونوجوانان دانست و گفت:«هنر از این لحاظ برای ما با ارزش است که منجر به تلطیف فضای باطن و نورانیت انسان‌ها می‌شود».
وی خطاب به گروه‌های شرکت کننده در جشنواره گفت: برکات این جشنواره را مدیون شما هستیم و منتظر شنیدن نکته نظرات‌تان در این زمینه خواهیم بود».
اللهویردی‌زاده  با بیان این که تعالی فرهنگی زیر ساخت‌ها‌ی خود را می‌طلبد از مهندس نیکزاد استاندار اردبیل  خواست در خصوص احداث و راه‌اندازی مرکز  فرهنگی هنری کانون در شهر توریستی سرعین مساعدت کند.
قرائت بیانیه هیئت داوران و معرفی برگزیدگان جشنواره از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه بود.
برگزیدگان جایزه گرفتند
در حالی که قرار است گروه‌های برگزیده جشنواره‌های منطقه‌ای نمایش عروسکی پس از پایان 4 جشنواره توسط داوران انتخاب شوند در عین حال گروه داوری، تعدادی از گروه‌ها را به عنوان گروه برگزیده معرفی می‌کند.
بر اساس این گزارش اعلام نام این برگزیدگان به منزله‌ی حضور آنان در جشنواره کشوری نیست.
در اردبیل نیز بر همین اساس داوران بخش اعضاء، نمایش عروسکی «خاله سوسکه» به کارگردانی نازنین بابازاده از مرکز شماره 5 استان اردبیل  و نمایش عروسکی «بچه‌ی همه» به کارگردانی فاطمه یزدانیاز مرکز بجنورد استان خراسان شمالی را به عنوان دو نمایش برتر این جشنواره معرفی و از گروه مرکز مریانج استان همدان با نمایش «آسیاب بچرخ» تقدیر به عمل آوردند.
در بخش مربیان، و در قسمت کارگردانی فاطمه برمال از اردبیل با نمایش پرنده‌های قالی به عنوان نفر برگزیده معرفی شد.
در بخش عروسک‌گردانی فاطمه برمال از اردبیل با نمایش «پرنده‌های قالی»، سوسن حیاتی با نمایش «آواز خر در چمن» از بوشهر و مریم داننده با نمایش «پرنده‌ها‌ی قالی» از اردبیل عناوین اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش طراحی و ساخت دکور هیئت داوران هیچ گروهی را حایز رتبه‌های اول و دوم ندانست و رتبه سوم را به  فاطمه برمال از اردبیل با نمایش «پرنده‌های قالی» اختصاص داد.
در بخش طراحی و ساخت دکور نیز  مرضیه درخشان‌نیا با نمایش «پشه خیالی خیال پشه‌ای» و فاطمه برمال از اردبیل با نمایش «پرنده‌های قالی» به صورت مشترک عنوان دوم را کسب کردند.
لطیفه انصاف، مهری بهرامی‌راد و فاطمه خسروی با نمایش بانوی مکه از گلستان نیز عنوان برگزیده بخش نورپردازی را به دست آوردند.
هیئت داوران در دو بخش نمایش‌نامه‌نویسی و موسیقی هیچ نمایشی را حایز رتبه برتر ندانست.
علی رضا آقایی، پروانه کیانیان و زهرا آب‌سوران داوری بخش اعضا و فهیمه میرزا‌حسینی، حسن دادشکر و امیر مشهدی‌عباس داوری بخش مربیان این جشنواره را برعهده داشتند.
پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه 3 کشور 10 تیر ماه در اردبیل به کار خود پایان داد.