کد خبر: 219633
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
نشست «کودک، تئاتر و رسانه» برگزار شد

نشست «کودک، تئاتر و رسانه» چهارشنبه (12 تیر)، در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نشست با حضور بهاره نصیری دکترای علوم ارتباطات، آمنه بختیاری کارشناس روانشناسی تربیتی و فاطمه بدوی کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده برگزار شد.
در ابتدا، فاطمه بدوی با بیان این‌که در همه رشته‌ها خلا روان‌شناسی احساس می‌شود، گفت: تئاتر به ویژه تئاتر کودک در همه گروه‌های سنی با خلاقیت می‌تواند نقش بسیاری خوبی در تنوع زندگی کودک و تربیت شخصیت او داشته باشد. هنرمندان کودک باید با درک لطافت و ظرافت کودکانه بتوانند هنر مختص این گروه سنی را ارایه کنند.
وی هدف هنر کودک را تعلیم و کشف دانست و افزود: اگر کودک این جنبه را در تئاتر خود پیدا نکند به جای حس هم‌ذات‌پنداری پیام آن را نخواهد پذیرفت.
بدوی با تاکید بر توجه به جوانب تربیتی و سرگرم کننده در کنار یکدیگر، ادامه داد: تئاتر به دلیل بازسازی واقعیت به کودک کمک می‌کند بر مشکلات روحی و روانی و هم چنین اضطراب خود غلبه کند.
به گفته این کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده، تاثیر تئاتر به لحاظ درمانی و روان‌شناسی بسیار عمیق و لازم است و برنامه‌ریزان به شکل جدی باید به آن توجه کنند.
بهاره نصیری نیز در این نشست گفت: تئاتر می‌تواند بهترین معلم در حوزه مباحث آموزشی باشد و هرگونه سیاست‌گذاری مادی و معنوی و برنامه‌ریزی برای رشد و اعتلای جامعه باید از کودک آغاز شود.
وی با بیان این که تئاتر نسبت به رسانه‌های دیگر، ارتباطی دو سویه دارد، گفت: اگر این  موضوع رعایت شود درک واقعیت از سوی کودک اتفاق می‌افتد و بدون واسطه‌ای چون تلویزیون می‌تواند با مفاهیم واقعی ارتباط برقرار کند.
نصیری درباره سواد رسانه‌ای توضیح داد: سواد رسانه‌ای شامل سواد بصری، خبری، دیجیتالی، تاریخی و هنری است. اندیشه‌ای است که به ما در جهت عمیق دیدن و تماشا کردن متون رسانه‌ای کمک می‌کند تا بر اساس نیازهای‌مان به دنبال پیام‌های ارتباطی برویم.
وی ادامه داد: منظور از رسانه، رسانه‌های جمعی نیست بلکه کل پیام‌هایی است که هر روز از صبح تا شب به شکل‌های مختلف از جمله اخبار، صحبت با مردم و غیره دریافت می‌کنیم.
این کارشناس ارتباطات، معتقد است، جامعه می‌تواند با ترویج هنر در خانواده‌ها فاصله کودکان با واقعیت‌های بیرونی را کاهش دهد. 
وی، با بیان این که کودک، نیازمند تئاتر پرتحرک است، افزود: گرایش‌های تجاری، ارایه نمایش بزرگ‌سال به زبان کودکانه، مقدمه فرض کردن تئاتر کودک برای تئاتر بزرگ‌سال از جمله آسیب‌های تئاتر کودک است.
در ادامه، آمنه بختیاری با اشاره به تاثیرگذاری تئاتر نسبت به هنرهای دیگر، گفت: تئاتر نسبت بیشتری با زندگی واقعی دارد چراکه هیچ واسطه‌ای میان تئاتر و مخاطب وجود ندارد.
وی افزود: کودکان برون‌گرا، باهوش و دارای تخیل قوی و هیجان‌خواهی ویژه‌ی کودکان هستند که هنرمندان تئاتر باید به آن توجه داشته باشند.
بختیاری با بیان این که سواد هنری به معنای آن است که تولید کننده باید بداند کودک از تماشای تئاتر چه می‌خواهد، تصریح کرد: این که کودک از تئاتر لذت ببرد بسیار مهم و ضروری است و اگر لذت وجود نداشته باشد در هیچ‌کدام از جنبه‌ها موفق نخواهیم بود.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» 8 تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.