سلام دوباره‌ی شاعران ایران و جهان به سلمان هراتی

مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در نشستی خبری برنامه‌های اولین جایزه ادبی «سلمان سلام» را تشریح کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون و علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری در کنار قاسم عزیززاده گرجی دبیر جایزه، تلاش کردند که به چرایی برپایی این رویداد ادبی - که به یاد زنده یاد سلمان هراتی شاعر معاصر انقلاب برگزار می‌شود – پاسخ دهند و در عین حال علت همکاری دو سازمان فرهنگی را در این زمینه تشریح کنند.
اولین جایزه ادبی «سلمان سلام» روز پنج شنبه 9 آبان قرار است به 3 شاعر برگزیده کشور در شهر تنکابن زادگاه و مدفن سلمان هراتی اهدا شود.
در این میان سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون توضیح داد که در نشست شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی - که نیمه ماه مبارک رمضان هم زمان با ولادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) برگزار شد - حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود بر اهمیت توجه بیشتر به شعر کودک و نوجوان، لزوم شناسایی استعدادهای جوان در این زمینه و بهره‌گیری از مضامین حکمت اسلامی و ایرانی در این شعرها تاکید کردند.
 وی ادامه داد: پس از این سخنان، نشست مشترکی را با مسوولان حوزه هنری برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که زبان شعر زنده‌یاد سلمان هراتی به این معیارها نزدیک‌تر است و به همین دلیل تصمیم به برگزاری این رویداد ادبی گرفتیم.
رضایی با اشاره به رویکردهای سلمان هراتی در اشعارش به ویژه اشعاری که وی برای کودکان و نوجوانان سروده‌ است یادآور شد که در آثار او توجه به مقاومت، محرومان و مستضعفان و پایبندی به اصول و موازین انقلابی دیده می‌شود و به نظرم باید این شاعر انقلاب را دوباره کشف کرد و به سلمان، سلامی دوباره داد.
مدیرعامل کانون حمایت از آثار ادبی و پایان‌نامه‌های دانشجویی کسانی که آثارشان به تفکر این شاعر انقلاب نزدیک است را از جمله برنامه‌های آینده این جایزه‌ی ادبی دانست.
علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و از نزدیک‌ترین دوستان سلمان در ادامه‌ی این نشست خبری توضیح‌هایی در مورد ویژگی‌های شعر سلمان هراتی و نگاه آینده‌نگر او ارایه کرد و گفت: سلمان آغازگر شعر اعتراضی انقلاب بود و او به کسانی که می‌خواستند انقلاب را منحرف و به نفع خود مصادره کنند اعتراض و با اعتنا به سه محور امام، انقلاب و شهیدان از آرمان‌های انقلاب دفاع می‌کرد و متاسفانه در سن 27 سالگی چشم از جهان فرو بست.
وی با تاکید بر این نکته که تفکر سلمان تنها متعلق به ایران نیست و به تمامی جهان اسلام تعلق دارد یادآور شد که اشعار او به مضمون بیداری اسلامی - که در سال‌های اخیر در برخی از کشورهای اسلامی رخ داده - بسیار نزدیک است در حالی که او 27 سال پیش درگذشته است.
قزوه با بیان این‌که آثار سلمان به 10 زبان دنیا ترجمه شده و او در بسیاری از کشورهای جهان و خارج از مرزهای ایران در میان شاعران و فرهیختگان چهره‌ای شناخته شده است، توضیح داد که رساله‌های دانشگاهی و پژوهش‌های متعددی در کشورهای دیگر پیرامون زندگی و آثار این شاعر انقلاب تدوین شده و امیدواریم جایزه ادبی سلمان در سال‌های آینده، محدوده وسیع‌تری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای فارسی زبان را در بر بگیرد.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه، سبک ادبی آثار سلمان را از جمله ویژگی‌هایی برشمرد که او را به یکی از 5 چهره‌ی شاخص در میان شاعران انقلاب تبدیل کرده است در عین حال وی علاوه بر آثار شاخص برای بزرگ‌سالان، اشعار بسیار موفقی برای نوجوانان در قالب کتاب «از این ستاره تا آن ستاره» سروده است.
قزوه در تشریح برنامه‌های جایزه سلمان ابتدا به اظهار خوشحالی از برپایی این رویداد ادبی پرداخت و گفت: اولین دوره اهدای این جایزه به همت کانون و حوزه‌ی هنری و چند سازمان کوچک مشارکت‌کننده دیگر روز 9 آبان در تنکابن برگزار می‌شود و نام «سلمان سلام» از شعری که محمد‌رضا عبدالملکیان برای سلمان هراتی سروده، گرفته شده است.
به گفته‌ی وی در این برنامه یک‌صد شاعر ایرانی و خارجی حضور خواهند داشت که این مساله این رویداد را به یکی از بزرگترین جشنواره‌های ادبی در حوزه‌ی شعر تبدیل خواهد کرد.
او توضیح داد که 10 شاعر خارجی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، هندوستان و پاکستان به عنوان میهمانان همایش بین‌المللی شعر مقاومت و یاران غدیر در این رویداد حضور خواهند داشت.
ادای احترام به آن شاعر بر مزار وی، برگزاری نشست تخصصی، شعرخوانی شاعران و تجلیل از سه برگزیده که یکی از آن‌ها از میان خانم‌های شاعر انتخاب شده، انتشار یک ویژه‌نامه توسط کانون و با همکاری حوزه در 64 صفحه و کلنگ‌زنی ساخت مجتمع فرهنگی سلمان هراتی به همت مقام‌های استان و کانون و مشارکت همه‌نهادها از جمله حوزه‌ی هنری از دیگر برنامه‌های این رویداد ادبی است.
به گفته‌ی قزوه کار داوری آثار را در بخش بزرگ‌سالان خود او، مصطفی علی‌پور و موسی بیدج و در بخش کودک و نوجوان نیز علاوه بر وی بابک نیک‌طلب بر عهده داشته‌اند.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پاسخ به سوال یک خبرنگار پیرامون تاثیرپذیری سلمان از برخی شاعران هم عصر خود، تصریح کرد که او در حیطه‌ی زبانی از برخی شاعران تاثیر پذیرفته و حتی با آن‌ها رفت و آمد داشته است اما در حیطه‌ی محتوا از آن شاعران کامل‌تر است او در عین حال متعلق به انقلاب و جغرافیای آن است و همواره در همین مسیر حرکت می‌کرد.
قاسم عزیززاده گرجی دبیر جایزه‌ی ادبی «سلمان سلام» هم به تدارک اداره کل کانون استان مازندران و همکاری‌های استاندار، معاون سیاسی استاندار و مسولان محلی به ویژه مسوولان شهر تنکابن برای برپایی این رویداد اشاره کرد و گفت با برگزاری این جایزه، فضا و جریانی ادبی در سطح استان ایجاد خواهد شد.
مدیرکل کانون استان مازندران توضیح داد که مدیرعامل کانون و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از سخنرانان این برنامه هستند و در عین حال برگزاری نشست تخصصی با حضور شاعران میهمان از مهم‌ترین برنامه‌های این رویداد به شمار می‌رود.
جایزه ادبی «سلمان سلام» روز پنج‌شنبه 9 آبان 1392 در تنکابن برگزاری می‌شود.
نشست خبری تشریح برنامه‌های این رویداد نیز صبح روز 5 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد.