مبارزه با اشرافی‌گری در شعر انقلاب نیازی عاطفی در بستری قدرتمند

عبدالجبار کاکایی گفت:رویکرد شاعران و هنرمندان سال‌های نخست بعد از انقلاب به مبارزه با اشرافی‌گری، نیازی بود که بر بستر عاطفی قدرت‌مندی حرکت می‌کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این شاعر و ترانه‌سرای مطرح کشور در مراسم اهدای جایزه ادبی سلمان سلام در تنکابن، رخدادهای اجتماعی را یکی از عوامل موثر در تغییر رویکرد شعر و زبان و دگرگونی در ادبیات برشمرد و تاکید کرد این تغییرات به ویژه در شاخه تحولات اقتصادی و سیاسی باعث ایجاد تحول در ادبیات می‌شود.
وی به چند نمونه‌ به ویژه تحولات دورتن مشروطیت درادبیات ایران اشاره کرد و گفت: وقتی روند تجدد خواهی دوران پهلوی دوم در مقابله با موج مردمی سال 1357 با شکست روبرو شد رویکرد  مبارزه با اشرافی‌گری در شعر شاعران از جمله سلمان هراتی به چشم می‌خورد و اشعار آن‌ها رنگ کارگری، رنجبری و حتی سوسیالیستی به خود گرفت و این مساله ابهامی را ایجاد می‌کرد که این شاعران با مدنیت و تجدد خواهی مخالف بودند در حالی که این نیاز در بستری عاطفی و قدرتمند شکل گرفت که نمونه‌ی آن را در آثار سینمایی نیز می‌شد مشاهده کرد.
کاکایی به نتایج پژوهش‌های یک پژوهش‌گر فرانسوی در این زمینه اشاره کرد و گفت او نتیجه گرفته بود از اساس، ذات انسان ایرانی در مواجه با جهان جدید دچار سردرگمی شده و آن‌ها فکر می‌کنند دچار گناه شده و التیامی برای آن پیدا نمی‌کنند طبیعی است اگر آن شرایط روشن نشود چنین برداشت‌هایی ایجاد خواهد شد.
وی سپس به تحلیل سبک شعری سلمان هراتی پرداخت و ادامه داد: فرصت ده ساله سال 55 تا 65 به او اجازه نداد زبان ساختار‌مندی را در اختیار بگذارد بهره‌وری او از آثار علی موسوی گرمارودی در برخی از اشعارش مشهود است اما سلمان در این فرصت کم به دنبال پیدا کردن زبان جدیدی بود که سلف او «نیما» در دامنه‌‌ی زبان فارسی به آن رسید و یکی از شاگردان برجسته او سلمان هراتی بود.
کاکایی اضافه کرد سلمان در استفاده از کلمات وسواس زیادی نشان می‌داد و در آثار او موضوع‌هایی مانند احتکار و مبارزه با اشرافی‌گری و توجه‌ صاف و صادق وی به خاستگاه شهرستانی‌اش و بیان مطالبات نسل انقلاب از جمله ویژگی‌های شاخص سلمان بود و نسل جدید باید از این آثار بیشتر بیاموزد و از فرصت‌ها استفاده کند.
این شاعر مشهور در پایان نیایش واره‌های سلمان هراتی را در سال‌های پایانی عمر وی نشان دهنده آرامش او دانست.
جایزه‌ی ادبی سلام سلمان از سوی کانون و حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی روز 9 آبان 1392 به سه شاعر کودک، نوجوان و بزرگسال اهدا شد و دو شاعر دیگر نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.