علیرضا قزوه: شعرهای سلمان هراتی چراغ راه جوانان شاعر است

علیرضا قزوه معتقد است که حرکت شعر انقلاب دارای زایش است و آثار شاعرانی مانند سلمان هراتی مانند چراغ‌هایی است که راه را به جوانان نشان می‌دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این شاعر مطرح انقلاب در نخستین همایش ادبی سلام سلمان که در سالگرد درگذشت سلمان هراتی در تنکابن برگزار شد تصریح کرد که امروز جوانانی هستند که می‌توانند جای خالی سلمان را پر کنند و پایان‌نامه‌های متعددی نیز طی این سال‌ها از سوی آنان ارایه شده که به بررسی سبک شعری سلمان هراتی می‌پردازد.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با قدردانی از تلاش‌های کانون برای برپایی این رویداد و اهدای جایزه ادبی سلمان سلام اظهار داشت: سهم سلمان در شعر انقلاب غیر قابل انکار است و بنایی را که سلمان پایه‌گذاری کرد یکی از ستون‌های اصلی آن، شعر انقلاب است او در آن سال‌ها هر وقت در جلسه‌های شعر حوزه حاضر می‌شد همیشه حرف‌های تازه‌ای داشت و ما از شعرهای او به‌واقع شکفته می‌شدیم و به نظر من سلمان در همان روزها هم شاعر بزرگی بود.
قزوه به ویژگی‌های شعر سلمان هراتی نیز اشاره‌هایی داشت و گفت سلمان در آثارش دورنماها را می‌دید و حتی در آن سال‌ها در آثارش به شعر بیداری اسلامی توجه داشت خط سلمان و قیصر امین‌پور در سال‌های بعد به خط قالب شعر انقلاب تبدیل شد.
وی در این میان به اظهار نظرهای دو شاعر مطرح کشور درباره‌ی سلمان پرداخت و گفت احمدرضا احمدی او را بزرگ‌ترین شاعر انقلاب توصیف کرده بود و احمد شاملو نیز نیایش‌واره‌های سلمان را تکان دهنده خوانده بود.
این شاعر شاخص اظهار امیدواری کرد که رسول و رابعه فرزندان سلمان هراتی پای در مسیر پدر بگذارند و راه او را ادامه دهند.
در نشست صبح روز 9 آبان رابعه هراتی دختر این شاعر شاخص در حالی که اعضای خانواده وی از جمله مادر، پدر و همسر سلمان هراتی نیز حضور داشتند در سخنانی کوتاه ابراز داشت که عشق و ارادت سلمان به خالق زیبایی‌ها از او هنرمندی صادق و صمیمی ساخت و این در اشعار او پیداست.
وی ادامه داد بی‌گمان اگر سلمان هراتی فرصت بیشتری پیدا می‌کرد امروز شاهد شکوفایی و ابداع‌های هنری بیشتری از او بودیم اما امروز حسرت‌ها و ای‌کاش‌ها دردی از ما دوا نمی‌کند.
رابعه هراتی همچنین تصریح کرد دریغ و حسرت بزرگ‌تر آن است که به همین آثار باقی‌مانده نیز نگاهی دقیق و نقادانه نشده و اغلب آثار تالیفی پیرامون او و شعرش جنبه آرمان‌گرایانه و همایش‌پسند داشته و کمتر به جنبه‌های هنری و تکنیکی آثار وی پرداخته شده است.
دختر سلمان هراتی در پایان اظهار امیدواری کرد که علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب این سرزمین با نگاهی متفاوت و منطبق با شرایط روز جامعه به آثار وی نظر کرده و آن را مورد نقد قرار دهند و سعی کنند از نگاه یک جانبه به اشعار وی بپرهیزند.
بر اساس این گزارش شرکت‌کنندگان در نخستین برنامه‌ی اهدای جایزه ادبی سلمان سلام که توسط کانون و حوزه هنری در تنکابن برگزار شد در ادامه بر مزار آن شاعر فقید حاضر شدند و به روح بلند وی ادای احترام کردند.
شعرخوانی علیرضا معینی و سخنان دکتر اسماعیل آذر از بخش‌های دیگر این مراسم بود.
هدایای برگزیدگان این جایزه نیز عصر روز پنج شنبه 9 آبان در تنکابن اهدا شد.
حضور چشمگیر مردم این شهر در این همایش ادبی از نکات قابل توجهی بود که در جریان برگزاری این مراسم به چشم می‌خورد به نحوی که بسیاری از مردم حاضر در سالن به صورت ایستاده برنامه‌های این همایش را مشاهده می‌کردند و جای کافی برای نشستن آنان در سالن وجود نداشت.