سلمان هراتی ثابت کرد برای ماندن باید زلال بود

دکتر محمد رضا ترکی شاعر، نویسنده، مترجم و محقق ادبی گفت که زلالی، صمیمیت و معصومیت در آثار سلمان هراتی موج می‌زد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این دانش‌یار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در مراسم اهدای نخستین جایزه ادبی سلام سلمان در تنکابن تصریح کرد که این ویژگی‌ها در شعر او جلوه می‌کرد و سلمان بدون شیله پیله بود و دروغ نمی‌گفت و آدم گاهی نگران می‌شود که نکند بزرگ‌داشت‌ها چیزی را غیر از آن‌چه بوده است از شاعر به تصویر بکشد.

شاعر مجموعه شعر «فصل فاصله» ادامه داد: باید تلاش کنیم در بزرگداشت‌ها این هنرمندان و شاعران را پایین نیاوریم و این در حق سلمان جفای بزرگی است که بخواهیم او را مقدس‌تر یا روشن‌فکرتر از آن چه بوده نشان دهیم هر انسانی دارای فراز و فرود است و گاهی وقتی به سراغ بزرگان می‌رویم ناخواسته آنان را تحریف می‌کنیم و این ظلمی قابل بخشش نیست.

وی افزود: در مورد قیصر امین‌پور نیز خیلی‌ها تلاش می‌کنند بگویند خیلی روشنفکر بود و از خیلی اعتقادها دست کشید در حالی که همه می‌دانند این نبوده و می‌خواهند چهره‌ای مد روز و تابع مد از آن‌ها ارایه کنند.

شاعر مجموعه شعر «هنوز اول عشق است»  اضافه کرد: این نگرانی هست که قیصرها و سلمان‌های پلاستیکی به جامعه ارایه شود ویژگی سلمان همان زلالیت و شفافیت ناب بود و او ثابت کرد برای ماندگار شدن نیاز به پُزدادن نیست و باید این زلالی و دست‌نخوردگی را در مورد او حفظ کنیم و اجازه ندهیم به تاویل‌ها و تحریف‌ها دچار شوند البته خوشبختانه به واسطه کارهای علمی در مورد سلمان کارهای زیادی انجام شده و جا برای کارهای بیشتر وجود دارد.

در این آیین که روز 9 آبان 1392 به همت کانون و حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تنکابن برگزار شد  اسماعیل آذر، شاعر و مجری برنامه‌های تلویزیون نیز در سخنانی درباره شعر کشورمان، گفت: اگر قطر را با نفت و کوبا را با شکر می‌شناسند ایران کشور شعر جهان است.

وی ادامه داد هر شاعر و هر انسانی گمشده‌ای دارد سلمان هراتی نیز در اشعار و نیایش‌واره‌هایش به دنبال گمشده‌ی خود می‌گشت.

در این آیین که با استقبال بسیار گسترده مردم تنکابن روبرو شد سه شاعر در بخش کودک، نوجوان و بزرگسال به عنوان برگزیده معرفی شدند و از دو شاعر دیگر نیز با اهدای جوایز دیگری تقدیر شد.