لزوم گسترش دامنه‌ی جایزه سلمان سلام به کشورهای فارسی زبان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم پایانی معرفی برگزیدگان نخستین جایزه سلمان سلام بر لزوم گسترش دامنه‌ی این رویداد ادبی به کشورهای فارسی زبان و بین‌المللی شدن آن تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی در این آیین که روز 9 آبان در بیست و هفتمین سالگرد درگذشت سلمان هراتی شاعر شهیر انقلاب در تنکابن سخن می‌گفت یادآور شد: فاصله گرفتن از زمان زندگی آن شاعر شاید دارای این حکمت باشد که می‌توانیم بدون هیچ‌گونه غلو و بزرگ‌نمایی وی را همان گونه که هست بهتر بشناسیم و به جامعه‌ی ادبی و کشورهای فارسی زبان معرفی کنیم.
رضایی با اشاره به همکاری مشترک کانون و حوزه هنری برای برپایی این رویداد در عین حال از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه علی جنتی وزیر ارشاد و مسوولان استان مازندران و شهر تنکابن برای برگزاری این برنامه قدردانی کرد و گفت: به دنبال سخنان مقام معظم رهبری پیرامون لزوم توجه به شعر کودک و نوجوان و بهره‌گیری از مضامین دارای حکمت ایرانی و اسلامی در این آثار جلسات متعددی با مسوولان حوزه هنری برگزار کردیم که اهدای این جایزه ادبی با نام سلمان هراتی یکی از نتایج این همکاری‌هاست.
مدیرعامل کانون ادامه داد: در آن جلسات به نتیجه رسیدیم که زبان شعر سلمان به آن اشاره‌های مقام معظم رهبری نزدیک است و همان جا علاوه بر تصمیم برای اهدای جایزه ادبی شورای سیاست‌گزاری تشکیل شد و اعضای هیات علمی این جایزه نیز تعیین شدند اکنون در صددیم یک همایش یک روزه نیز با مضمون حکمت ایرانی و اسلامی در شعر کودک ونوجوان نیز برپا کنیم.
رضایی همچنین از آمادگی کانون برای حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی و انتشار اشعار شاعران با همین مضامین خبر داد و گفت: در دوره‌های بعد باید کار برگزاری این رویداد زودتر و با نظم بیشتری آغاز شود و همه‌ی دست اندرکاران و رسانه‌های خبری می‌توانند به برپایی هرچه گسترده‌تر این برنامه کمک کنند به نظر باید دبیرخانه دایمی شعرا و مولفان و کسانی را که می‌توانند حایز دریافت این جایره باشند در ایران و تمامی کشورهای فارسی زبان رصد و شناسایی کند.
وی در عین حال نقد و بررسی و تحلیل دقیق‌تر آثار سلمان هراتی و دیگر شاعرانی که در این حوزه قلم می‌زنند را ضروری دانست و با تجلیل از این شاعر انقلاب خاطر نشان کرد که علی‌رغم 27 سال سن سلمان از وی آثار ارزشمندی برجا مانده است و او به واقع از این زمان کوتاه بهره گرفته و به شاعری صاحب سبک و محتوا تبدیل شده است.
رضایی سلمان هراتی را شاعری متعلق به نظام و انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد که سلمان نوری است در تاریکی و او همیشه در اشعارش به کسانی که قصد داشتند به نظام و آرمان‌های شهدا ضربه بزنند اعتراض می‌کرد و شجاعانه شعر می‌گفت پیشنهاد می‌کنم داوران در دوره‌های آینده جایزه‌ای را نیز در همین زمینه به شعر اعتراض اختصاص دهند.
مدیرعامل کانون در پایان گفت که کانون پرورش فکری به دنبال شناخت بیشتر و فهم بهتر از سلمان هراتی است 
و ما دست نیاز خود را به سوی تمامی شاعران ایرانی و خارجی دراز می‌کنیم تا به خلق آثاری حاوی مضامین حکمت ایرانی و اسلامی دست بزنند آمادگی داریم این آثار را در  شورای سیاست‌گزاری شعر نوجوان کانون بررسی کنیم و این اشعار را در همان قالب‌های مورد نظر کانون منتشر کنیم.
رضایی در پایان از توجه و عنایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری به حوزه‌ی شعر کودک ونوجوان قدردانی کرد و گفت حمایت‌های ایشان به فربهی و گسترش شعر کودک کمک خواهد کرد و امیدواریم بتوانیم تا سه سال آینده جایزه‌ی ادبی سلمان سلام را به رویدادی بین‌المللی تبدیل کنیم.
آیین اهدای جایزه ادبی سلمان سلام با شعرخوانی و سخنرانی تعدادی از شاعران مطرح کشور مانند علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، اسماعیل آذر محقق، مترجم و استاد دانشگاه، محمد حسین جعفریان شاعر، شیرین‌علی گل‌مرادی شاعر آذری زبان، محمد رضا ترکی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، علی محمد مودب  و غلامرضا کافی همچنین شاعران میهمان از کشورهای هند و افغانستان و تاجیکستان همراه بود.
در این میان علاوه بر سخنرانی مسوولان کشوری و استانی و قاسم احمدی نماینده مردم چالوس و نوشهر و شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس در این آیین که حدود 4 ساعت به طول کشید یگ گروه دو نفره هنری موسیقی سنتی ایرانی و عارف جعفری شاعر و خواننده افغان نیز به اجرای موسیقی پرداختند.
پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این رویداد نیز توسط قادر طراوت‌پور رییس دفتر شعر وزارت ارشاد خوانده شد.
 
دبیر جایزه سلام سلمان: چهره‌های شاخص شعر انقلاب را به کودکان معرفی کنیم
 بر اساس این گزارش قاسم عزیززاده گرجی دبیر جایزه ادبی سلمان سلام در این آیین که عصر روز 9 آبان 1392 در مجتمع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن برگزار شد، تصریح کرد که انقلاب اسلامی از موهبت و ظرفیت‌های شعر در امر فرهنگ‌سازی به خوبی بهره گرفته است و سیر تطور و تحول آن به مسایل ملی و میهنی بیش از پیش قابل ملاحظه است.
مدیر کل کانون استان مازندران برپایی این رویداد ادبی را اتفاقی مبارک و اقدامی ممتاز در عرصه‌ی ملی توصیف کرد و گفت اگر قرار باشد بچه‌ها را با حکمت ایرانی و اسلامی  آشنا کنیم شعر یکی از بهترین ابزارهاست و در این راه می‌توانیم با شناساندن چهره‌های شاخص سبب‌ساز خود باوری و رشد فضایل اخلاقی در میان کودکان و نوجوانان شویم.
 
علیرضا قزوه: سلمان متعلق به انقلاب است؛ سنجیده حرف بزنیم
علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی  در این آیین از کسانی که به گفته‌ی وی می‌خواهند سلمان را به جریان‌های سیاسی مختلف وابسته کنند انتقاد کرد و گفت: سلمان هراتی شاعری با اصل و نسب  و متعلق به انقلاب و مولا علی، شهیدان و جریان شعر اسلامی است با حرف‌های‌مان نباید او را کوچک کنیم.
او تصریح کرد که شعر اعتراض همچون رودخانه‌ای است که جریان حرکت آن را پس از امسال سلمان امروز جوانان دیگری ادامه می‌دهند. 
قزوه به اهمیت برپایی این رویداد اشاره کرد و افزود: ما تلاش کردیم شاعری را که ممکن بود غبار فراموشی بر روی آثارش بنشیند در افق‌هایی بالاتر و روشن تر معرفی کنیم و باید به کسانی که می‌گویند برای مسایل شخصی این جایزه را برپا کرده‌ایم باید بگویم سلمان و قیصر امین پور و سید حسن حسینی سه چهره‌ی شاخص کاروان شعر انقلاب بودند و خوشحالم که با همکاری کانون توانستیم به حرکت این کاروان سرعت ببخشیم به زودی کتاب‌هایی نیز در این زمینه منتشر خواهیم کرد.
وی همچنین تصریح کرد شعر انقلاب و نام سلمان همواره باقی می‌ماند و حق او بیش از این حرف‌هاست.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: سلمان با دردهای مردم آشنا بود
حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی مدیر کل اداره فرهنگ ارشاد اسلامی استان مازندران در آیین اهدای جایزه ادبی سلمان سلام درباره سلمان هراتی گفت: دو ویژگی بارز این شاعر رشادت و درد آشنایی او بود که در مدت زمان کوتاه زندگی با سرودن شعرهای انقلابی و حماسی می‌توان فهمید تا چه حد به رشد فکری رسیده و توانسته دردمندی افراد جامعه را بیان کند.
وی بهترین راه رسیدن به خودکفایی را ارج نهادن به مشاهیر و بزرگان کشور عنوان کرد و افزود: تنها کسی می‌تواند مسایل مهم جامعه و مشکلات و دردهای مردم را درک کند که به رشادت رسیده باشد.
 
اهدای 5 هزار متر زمین برای احداث مجتمع فرهنگی هنری سلمان در تنکابن
معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن در مراسم اهدای جایزه ادبی سلمان سلام  وعده کرد که 5هزار متر زمین را به احداث مجتمع فرهنگی هنری سلمان هراتی در تنکابن اختصاص دهد.
سید ابراهیم هاشمی، سلمان هراتی را شاعری متعهد و دل‌سوخته دانست و گفت: شعر ایران در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.