سلمان هراتی را فارسی‌زبانان می‌شناسند

میهمانان خارجی مراسم اهدای جایزه سلمان سلام علاوه بر شعرخوانی به تحسین جایگاه و اندیشه‌های انسانی سلمان هراتی شاعر انقلاب پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر درمین درنات، شاعر، محقق و پژوهشگر کشور هند در آیین اهدای این جایزه در تنکابن به شعرخوانی در مدح ائمه اطهار (علیهم‌السلام) پرداخت و به احترام نام امام حسین(علیه‌السلام) پابرهنه روی صحنه حاضر شد و در سخنان خود به تجلیل از سلمان هراتی پرداخت.
وی در خانواده‌ای اصیل در هند متولد شده است و پدر او یکی از وزیران دولت جواهر لعل نهرو و از مبارزان هندی بوده است.
از درمین درنات آثار متعددی در مدح ائمه اطهار منتشر شده است.
در این آیین هم‌چنین سَرْوَر رجایی شاعری از کشور افغانستان ضمن خوانش ابیاتی از شعر خود گفت: از ویژگی سلمان هراتی این است که با دیدن آثار و تصویر وی خاطراتی از قهار عاصی یک شاعر افغانی و کشور افغانستان در ما زنده می‌شود.
وی افزود: شعر و ادبیات افغانستان رفاقت زیادی با ادبیات ایران دارد و این نشان از مشترکات فرهنگی دو کشور است.
هم‌چنین در این آیین عارف جعفری دیگر شاعر و خواننده افغانی با اشاره به معرفی شهر غزنین به عنوان پایتخت فرهنگی جهان به اجرای موسیقی در توصیف برخی مشاهیر و آثار برجسته ادبی فارسی به تناسب‌ مشترکات فرهنگی دو کشور فارسی زبان پرداخت.
رستم عجمی دیگر شاعر فارسی زبان از کشور تاجیکستان نیز پیش از خوانش شعرهای خود سخنانی درباره سلمان هراتی گفت.
 وی افزود: بیشتر مردم این کشور با آثار این شاعر آشنایی دارند و چندین کتاب نیز در زمینه معرفی و اندیشه‌های سلمان در تاجیکستان تالیف و منتشر شده است.
بدرام شاکلا دیگر شاعر هندی نیز در این آیین به شعرخوانی پرداخت اما علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از وی نقل قول کرد که گفته بود: خیلی خوشحالم شما ایرانی‌ها از یک بزرگ قدردانی ‌می‌کنید و همواره متعجب بودیم که چه‌طور ایرانی‌ها برای شاعران‌شان جشن می‌گیرند برای ما هندی‌ها هم بسیار مهم است و یاد می‌گیرم که از شاعران خود قدردانی کنیم.