سلمان هراتی از بهترین‌ها بود

دو نماینده مجلس از استان مازندران در مراسم اهدای جایزه ادبی سلمان سلام که در تنکابن برگزار شد از مقام سلمان هراتی شاعر شهیر انقلاب تجلیل کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در مراسم اهدای نخستین جایزه سلمان سلام شاخصه‌ی اصلی سلمان هراتی را تعهد، اعتقاد و شناختش از جنگ و انقلاب دانست و گفت که او را در شعر دفاع مقدس در کنار قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی جز بهترین‌ها می‌دانند.
وی در ادامه بومی‌گرایی و توجه به طبیعت را از سوی سلمان به عنوان کسی که از دیار جنگل و دریاست و این فضا را راحت لمس می‌کند همچنین رویکرد اعتراضی او را که هر چیزی را به راحتی نمی‌پذیرد و  و توجه به رعیت و مردم  محروم از دیگر ویژگی‌های شعر سلمان برشمرد.
احمدی با قدردانی از همت کانون، حوزه‌ی هنری و دیگر دستگاه‌هایی که از برگزاری این آیین حمایت کردند و باعث شدند به این امتیاز و ظرفیت منطقه توجه شود در عین حال تصریح کرد که اکنون 27 سال از درگذشت او می‌گذرد و ما چنین برنامه‌ای را برپا می‌کنیم در حالی که باید به فکر تربیت و ورود سلمان‌های جدید به عرصه‌ی شعر انقلاب باشیم.
این نماینده مجلس در پایان از این که مسوولان استان به ویژه استانداری مازندران در چنین همایشی که نزدیک به 100 شاعر مطرح کشور و چند میهمان خارجی حضور داشتند، اظهار گله‌مندی کرد.
دکتر شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد دیگر سخنران این آیین بود که ضمن قدردانی از برگزارکنندگان گفت: امیدوارم این رویداد بزرگ توانسته باشد پیام سلمان را که عشق، ایثار و نوع‌دوستی است را به همه منتقل کرده باشد چرا که این شاعر بزرگ درک درستی از انقلاب، حقانیت، ظلم‌ستیزی و فقر داشت.
وی افزود: سلمان با توجه به استعداد زیاد و طبع لطیفی که داشت توانست با استفاده از شعرهای خود پیام شهیدان که در راه اعتلای میهن اسلامی از خون خود گذشتند را به ما برساند.
شریعت‌نژاد در پایان یادآور شد: فردی که با 27 سال سن توانسته این‌همه خیر و برکت از خود برجای گذارد و در تمام جهان شناخته شود به طور یقین بیشترین بهره را از عمر و زندگی خود گرفته و در ارج گذاشتن به زبان و ادبیات فارسی نقش مهمی را ایفا کرده‌ است و امروز ما با ارج نهادن به این شاعر به فرهنگ و ادب کشور احترام گذاشته‌ایم.
نخستین جایزه ادبی سلمان سلام روز 9 آبان 1392 به همت کانون و حوزه‌ی هنری در تنکابن به 3 شاعر برگزیده اهدا شد.