نمایشگاه کتاب تهران؛ فرصتی برای معرفی توانمندی‌های کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که کانون باید از فرصت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای معرفی توانمندی‌هایش استفاده کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در جریان بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یادآور شد که حضور کانون در 5 بخش نمایشگاه، نشان‌گر تنوع در تولیدات کانون است اما باید این مساله از دوره‌ی آینده بیشتر مورد توجه قرار بگیرد که هدف ما از این حضور تنها فروش محصولات نیست.
وی با استقبال از حضور مربیان در غرفه‌ی کانون به عنوان راهنمای خانواده‌ها تاکید کرد که کانون می‌تواند با اجرای برنامه‌های متنوعی این توانمندی‌ها را به نمایش بگذارد.
مدیرعامل کانون که روز 13 اردیبهشت از این نمایشگاه بازدید می‌کرد به برنامه‌های آینده کانون در حوزه‌ی نشر اشاره کرد و گفت که شورای سیاست‌گذاری تولید کار خود را آغاز کرده و در حال ارزیابی دقیق وضعیت موجود و تحلیل محتوای آثار و بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها است.
حاجیان‌زاده با بیان این که هنوز نتیجه‌ی این بررسی‌ها مشخص نشده است در عین حال گفت که پس از این بررسی، مسیر حرکت تولید کانون به سمت کیفیت بخشی سوق پیدا خواهد کرد چرا که معتقدیم تعداد زیاد آثار ملاک نیست بلکه باید تولیداتی داشته باشیم که ماندگار و به الگویی برای دیگر ناشران و تولیدکنندگان تبدیل شود.
وی ایجاد یک بانک اطلاعاتی در حوزه‌ی نشر را _ که بر اساس آن موضوع‌های مورد نیاز مخاطبان متناسب با علاقه‌ و ذائقه‌های آنان  شناسایی شود _ ضروری دانست و به عنوان مثال گفت که در حوزه‌ی نشر کتاب کودک ضعف‌ها و کمبودهای آشکاری وجود دارد که باید برای جبران آن تلاش کنیم.
مدیرعامل کانون بار دیگر تاکید کرد که اجرای طرح رمان نوجوان امروز، تعطیل نشده است بلکه در گذشته این طرح از یک ساختار اجرایی متمرکز زیر نظر مدیرعامل برخوردار بود اما امروز این آثار در قالب شوراهای انتشارات کانون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
حاجیان‌زاده در همین حال گفت که پس از بررسی‌های لازم بر روی رمان‌های چاپ شده یا در دست چاپ ممکن است به این نتیجه برسیم که آثار با کیفیت باز نشر داده شود یا آثار دارای کیفیت پایین‌تر را از چرخه تجدید چاپ خارج کنیم.
 مدیرعامل کانون در این بازدید از غرفه‌های کانون در سالن‌های کودک و نوجوان، بزرگ‌سال، کمک آموزشی (کانون زبان ایران)، نوشت‌افزار و بخش سرگرمی و اسباب‌بازی شامل غرفه‌ی فروش و غرفه‌ی شورای نظارت بر اسباب‌بازی دیدن کرد و با کارکنان این غرفه‌ها از نزدیک به گفت‌و‌گو پرداخت.
حاجیان‌زاده همچنین از غرفه‌های برخی از ناشران بزرگ کتاب‌های کودک و نوجوان مانند نشر افق، انتشارات مدرسه، محراب قلم و قدیانی بازدید کرد.
وی هم‌چنین در شبستان اصلی مصلای تهران با خبرنگار رادیو کتاب نیز گفت‌و‌گو کرد و از تازه‌ترین برنامه‌های حوزه‌ی نشر و آثار پرمخاطب کانون در این نمایشگاه برای شنوندگان این رسانه سخن گفت.
در این بازدید تعدادی از مشاوران، معاونان و مدیران کانون حاجیان‌زاده را همراهی می‌کردند.
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز 20 اردیبهشت 1393 به کار خود پایان می‌دهد.