در حوزه انیمیشن به خودباوری نیاز است

یکی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: در مجموع آثاری که به جشنواره ارسال شده خوب بودند، هر چه پیش می‌‌رفتیم، کیفیت کارهای ارایه شده بهتربه نظر می‌رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیداحمد کلانتری افزود: جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبل رشد بیشتری داشت. بخش‌هایی مثل بخش دانشجویی که کم‌تر از آن‌ها انتظار می‌رفت خوشبختانه رشد خوبی داشت و آثاری در بخش دانشجویی دیدیم که گویا افراد با تجربه‌ای پشت این قضیه بودند و این خودش برای گروه داوری حایز اهمیت بود.
وی افزود: ما در زمینه پویانمایی ظرفیت و پتانسیل خوبی داریم و اگر مقداری خودباوری ایجاد شود بی‌تردید آثار تولیدکنندگان انیمیشن در ایران بسیار مطلوب و در سطح بین‌المللی خواهد بود. در جاهایی از آثار ارسال شده ضعف و قوت‌هایی وجود داشت ولی در کل برای انیمیشن ایران جای امیدواری است.
وی افزود: آن چیزی که در اغلب آثار دانشجویان پررنگ بود این بود که فضاهای انیمیشن‌شان خیلی شاد و روشن نبود. فضای بسیاری از کارها تاریک و مأیوس کننده بود. این از نکته‌هایی بود که در جلسه هیأت انتخاب نیز درباره آن بحث شد. در اکثر آثار ایرانی، به‌ویژه در بخش دانشجویی این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد.
کلانتری‌ عنوان کرد: به نظر من مهم‌ترین مشکلی که در انیمیشن ایران حس می‌شود، مشکل داستان و فیلم‌نامه است. شاید در تکنیک با توجه به توانایی و استعداد سازندگان آثار پیشرفت‌هایی داشتیم ولی آن‌چه که در کارها موج می‌زد، ضعف فیلم‌نامه و داستان بود که فکر می‌کنم، بیشتر باید به آن توجه شود. وقتی یک داستان خوب نوشته و خوب کارگردانی شود تأثیر‌های خودش را می‌گذارد. ما آثار زیادی را دیدیم که از کارگردانی قوی برخوردار است ولی داستانش طوری نبود که حق مطلب ادا شود. به همین جهت باید روی فیلم‌نامه‌ها بیشتر کار‌ شود.
وی اضافه کرد: با توجه به رشد خوبی که در طول این سال‌ها داشته‌ایم و همچنین استعداد خوب جوانان که در این زمینه در ایران وجود دارد، آینده خوبی برای این هنر پیش‌بینی می‌شود. اما باید از طرف مسوولان حمایت‌های لازم صورت گیرد تا جوانان احساس کنند که دیده می‌شوند.
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند 1393 در دو سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و 5 سالن دیگر برگزار خواهد شد.