بررسی شیوه‌های بیانی نوین در انیمیشن تجربی

پایان‌نامه «پگاه ایزدیان» از دانشگاه هنر با موضوع «شیوه‌های بیانی نوین در انیمیشن تجربی» در چهارمین نشست تخصصی پایان‌نامه‌های برتر نقد و بررسی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست با حضور اساتیدی همچون دکتر فاطمه شکیب، دکتر محمدعلی صفورا و دکتر ناصر‌گل‌محمدی و همچنین دانشجویان و علاقه‌مندان این هنر برگزار شد. در این نشست بیان تجربی در روایت انیمیشن‌ها و شاخصه‌های یک انیمیشن تجربی مورد بررسی قرار گرفت.
در شروع این نشست پگاه ایزدیان به ارایه نکته‌هایی در خصوص پایان‌نامه خود و دلیل گرایش به موضوع انیمیشن تجربی پرداخت و گفت: علاقه شخصی من از ابتدا انیمیشن انتزاعی بود. ولی در تحقیق و تعاریف دیدم که وادی گسترده‌تری وجود دارد که کمتر بحث شده و آن تجربه بود. ترجیح دادم به این مبحث بپردازم. یکی از جذابیت‌های حوزه تجربی، خلاقیت زیادی است که در این نوع آثار وجود دارد.
سپس ایزدیان دو نمونه از انیمیشن‌های حوزه تجربی با نام‌های «منی که من نیستم» و «چرخش» - که از نمونه کارهای خودش بود - برای حاضران نمایش داد و گفت: من هرچه در این حوزه مطالعه کردم دریافتم که انیمیشن تجربی نباید تعریف داشته باشد و می‌تواند روایت داشته باشد. در این ‌نوع آثار من به عنوان مخاطب لذت می‌برم از این‌که فیلم‌ساز به من اجازه می‌دهد برداشت خودم را داشته باشم. از این فضاهای آزاد در سینمای صنعتی هم می‌توان استفاده کرد. هر دو حوزه به هم کمک می‌کنند.
در ادامه دکتر گل‌محمدی گفت: در انیمیشن تجربی دیگر از گفت‌وگو استفاده نمی‌شود و به‌جای آن موسیقی و تنوع تکنیک حرف می‌زند. مشکل ما یک سردرگمی و پندناپذیری است که بین دانشجویان وجود دارد. وقتی آثار دانشجویان روس و اروپای شرقی را می‌بینم لذت می‌برم. دلیل اینکه این موفقیت در انیمیشن ایران رخ نداده این است که بچه‌های ما هنوز چشم به فن‌آوری جدید دارند و این امر آن‌ها را از صداقت دور کرده است.
دکتر صفورا نیز گفت: یک سینمای متفاوت کارکرد دارد. فیلمی که می‌خواهیم بسازیم باید بدانیم برای که و کجا می‌سازیم. باید در سینمای تجربی به سهم مخاطب دقت کنیم.
همچنین دکتر شکیب در ادامه بحث گفت: با وجود این‌که در ایران جشنواره فیلم کوتاه داریم، کمتر به آن پرداخته می‌شود و آن شور و حال را که در سینمای صنعتی داریم در سینمای تجربی نمی‌بینیم.
بابک نکویی که در جلسه حضور داشت گفت: وجود این جلسه‌ها بسیار مهم است. خوشحالم از این‌که این مباحث آکادمیک در جشنواره برگزار می‌شود. به نظرم نمی‌توان برای چیزی که چارچوب ندارد چارچوب تعیین کرد. چیزی که در آثار کم است بحث زیبایی شناسی و فرم است. در فیلم‌سازی باید خلاقانه‌تر عمل کرد.
در پایان شکیب افزود: به نظر می‌رسد که در دانشگاه جایی برای انیمیشن تجربی در نظر گرفته نمی‌شود و امیدواریم دانشگاه‌ها بیشتر به این حوزه بپردازند.
آخرین نشست نقد و بررسی پایان‌نامه‌های برتر در چهارشنبه 20 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایان یافت و از صاحبان این پایان‌نامه‌ها در آیین پایانی نهمین جشنواره پویانمایی تهران تقدیر می‌شود.