موضوع‌های طنز آمیز در شعر کودک و نوجوان  مغفول واقع شده است

کم توجهی به موضوع‌های طنزآمیز و دغدغه‌های عاطفی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود شعرها مورد استقبال نوجوانان قرار نگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، انسیه موسویان شاعر کودک و نوجوان در غرفه دیدار با نویسندگان و هنرمندان عرصه‌ی کودک و نوجوان که در بخش جنبی برنامه‌های کانون در نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود، با بیان این مطلب افزود: کودکان و نوجوانان به طنز هم علاقه و نیاز دارند و اگر طنز خوب برای آنان نوشته شود، به سمت آن می‌روند.
نویسنده کتاب «چهارشنبه‌های بستنی» در ادامه گفت: بچه‌ها کارهای تخیلی را دوست دارند چرا که دنیای کودکان دنیای فانتزی است و وجه تمایز شعر و نظم، همین تخیل است.
موسویان هم‌چنین گفت: تخیل وقتی وارد وزن و قافیه می‌شود شعر متولد می‌شود، شعر کودک و نوجوان هم از این قاعده مستثنا نیست.
وی با اشاره به این‌که شاعران طنزپرداز کم داریم، افزود: طنز، هنری است که ورود به آن کار هر کسی نیست، فردی که طنز می‌نویسد باید ذوق طنزآفرینی داشته باشد چرا که طنز معضلات اجتماعی را مطرح می‌کند.
نویسنده کتاب «بی‌تویی» در مورد شعر هایکو نیز اظهار نظر کرد و گفت: هایکو یکی از قالب‌های شعر عامیانه ژاپنی است که 16 هجا دارد و معمولاً تصویری از یک لحظه است که فرهنگی پشت آن از لحاظ ساختار و محتوا وجود دارد. وی در ادامه گفت هایکوسراها بیش‌تر ناشناس هستند.
موسویان که در کودکی عضو مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری بوده و کارش را با چارپاره شروع کرده است، داوری جشنواره شعر سرود را بر عهده داشته و با نشریه‌های دوچرخه، هدهد، دوست، رشد و... همکاری می‌کند.
در این نشست صمیمانه، مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بیان دیدگاه‌ها و نظرهای خود در مورد شعر به ویژه طنز پرداختند.
سومین نشست دیدار با نویسندگان، شاعران و تصویرگران کودک و نوجوان عصر روز یک‌شنبه 20 اردیبهشت در غرفه فعالیت‌های فرهنگی‌هنری کانون در بخش جنبی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.