پیوست فرهنگی، پل ارتباطی کودک و کتاب

در روزگار معاصر به دلیل تغییر شرایط و ذائقه‌ی مخاطب، پیوست‌های فرهنگی کمک می‌کنند کتاب را بهتر بشناسیم و پلی ارتباطی بین مخاطب و کتاب ایجاد می‌کنند.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: یک فیلم سینمایی می‌تواند در معرفی کتاب و هدایت بچه‌ها به سمت آن موثر باشد. مثلا در حوزه‌ی سینما می‌گویند تلاش کنید شخصیت اصلی سیگار نکشد، به خاطر این که سیگار کشیدن قهرمان داستان به شدت روی مخاطب، مخصوصا کودک‌ و نوجوان، تاثیر می‌گذارد. حالا شما جنبه‌ی تشویقی آن را در نظر بگیرید. اگر شخصیت اصلی یک فیلم خوب با کتاب مانوس باشد خیلی تاثیرگذار است. متاسفانه جای این را در سینما و تلویزیون ایران خالی می‌بینم.
حسین موذن در حاشیه‌ی نمایشگاه کتاب گفت: در حوزه‌ی نمایش این موضوع را شروع کرده‌ایم و مخصوصا تئاتر فرایندی را با تاکید بر بحث کتاب در مراکزمان پی‌گیری می‌کنیم. تولید متن در این زمینه هم از دو سال گذشته در کانون شروع شده و این متن‌ها در اختیار مراکز فرهنگی‌هنری قرار گرفته است.
وی در مورد اهمیت کتاب در فعالیت‌های هنری کانون گفت: به مربیان اعلام شده است که نمایش‌ها و فعالیت‌های هنری حتماً باید با کتاب ارتباط داشته باشند. به کارشناسان و مربیان آموزش می‌دهیم که در زمینه‌ی فعالیت‌های مختلف مثل سفال یا خوش‌نویسی باید ارتباط فعالیت را با کتاب برقرار و حفظ کنند. در این زمینه چون تاثیرگذاری حوزه‌ی تئاتر بیشتر است تاکید ما هم روی آن بیشتر است.
امسال کانون در بخش جنبی نمایشگاه کتاب تهران، کارگاه‌ها و غرفه‌های هنری با محوریت سفال‌گری و خوش‌نویسی و قصه‌گویی با تکیه بر کتاب و کتاب‌خوانی دایر کرده است.
در همین حال، موذن به دیگر فعالیت‌های هنری نیز اشاره کرد و گفت: خوش‌نویسی هم به طور طبیعی با کتاب ارتباط دارد. وقتی سطری از یک متن ادبی یا شعری را به کودک یا نوجوان می‌دهید باعث می‌شود با آن آشنا شود و برای آشنایی بیش‌تر به کتاب مراجعه کند. در حوزه‌های دیگر هم به همین شکل است. در بخش ادبی، به عنوان مثال یکی از برنامه‌های مشخص ما در این زمینه برنامه‌ی «دو پنجره» است. از شعرا و نویسندگان شاخص کشور دعوت و آن‌ها را به مراکز کانون در سراسر کشور اعزام می‌کنیم.
وی در توضیح این برنامه گفت: حدود یک ماه قبل هم کتاب این نویسنده را خریداری و برای بچه‌ها می‌فرستیم. بچه‌ها کتاب را می‌خوانند و بعد با نویسنده رو‌دررو می‌شوند و به نقد کتابش می‌پردازند. بچه‌ها نقد می‌کنند و نویسنده یا شاعر شنونده است و پاسخ‌گو.
در یک سال گذشته، 31 برنامه از سری برنامه‌های دوپنجره، ویژه نقد و بررسی کتاب با حضور مولفان، در 31 استان کشور اجرا شده است و به گفته‌ی موذن، برای سال 94 این 31 برنامه به 62 برنامه ارتقا یافته است.
مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری درباره‌ی اهمیت تاثیر برنامه‌های هنری بر کتاب‌خوانی، گفت: کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان سازمانی فرهنگی، هنری و ادبی است که باید همه‌ی فعالیت‌هایش به سمت کتاب‌خوان کردن بچه‌ها پیش برود. اساسا کتاب، محور و زیربنای همه‌ی فعالیت‌های کانون است. به تعبیر دیگر اگر فعالیتی در کانون با مساله‌ی کتاب‌خوانی بچه‌ها منافات داشته باشد اصلاً فعالیت کانونی نیست. کانون با کتاب شروع شده است و اسم مراکز فرهنگی هنری در گذشته‌های نه‌ چندان ‌دور «کتاب‌خانه» بوده است. اخیرا هم اصرار داریم که بگوییم کتاب‌خانه، چون به فرهنگ‌سازی کتاب‌ و کتاب‌خوانی دامن می‌زند.
امسال کانون در نمایشگاه کتاب در 4 غرفه در سالن‌های مختلف حضور دارد و ضمن ارایه کتاب، کارگاه‌های هنری نیز در همین زمینه برپا کرده است.