ردپای تفکر انتقادی در داستان‌های کودک ایرانی

کتاب «کودک، داستان و تفکر انتقادی» نوشته‌ی لیلا مکتبی‌فرد با مقدمه‌ی عباس حُری از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه‌ی بازار نشر شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کتاب در هشت فصل به مباحث مختلفی مانند تفکر، کودک و تفکر، انواع تفکر، تفکر انتقادی، تفکر انتقادی در داستان‌های کودکان، داستان‌ها چگونه به پرورش تفکر انتقادی در کودکان کمک می‌کند؟ و ردپای تفکر انتقادی در داستان‌های تالیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان پرداخته است.
در ابتدای مقدمه‌ی حری در این کتاب آمده: تفکر جریانی است که می‌توان برای آن مراتبی برشمرد و هر مرتبه دارای خصلت‌هایی است که آن را از مراتب دیگر متمایز می‌کند. این مراتب عبارتند از تفکر انتقادی، تفکر خلاق، تفکر منطقی مبتنی بر معیارهای پذیرفته شده و مورد قبول و اجماع اهل نظر؛ تفکر انتقادی مرحله‌ای والاتر است که مفروضات را مورد تامل قرار می‌دهد و تفکر خلاق به ارایه‌ی راه حل‌هایی می‌پردازد که ممکن است در مرحله نخست جایگاهی نیافته و مقبول نیفتاده باشد.
کتاب «کودک، داستان و تفکر انتقادی» برای گروه سنی اولیا و مربیان در 144 صفحه همراه با منابع، واژه‌نامه، نمایه و پیوست‌ها با شمارگان 3هزار نسخه و قیمت 12هزار تومان به چاپ رسیده و در فروشگاه‌های محصولات فرهنگی کانون در سراسر کشور عرضه می‌شود.