کد خبر: 246224
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
انتشار «راز چشمه جواهر» با گویش کردی کلهری

قصه‌ی «راز چشمه جواهر» از داستان‌های شفاهی ادبیات مردم ایران با روایت‌های متفاوت است که این‌بار با گویش کردی کلهری از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کتاب، اثری دیگر از مجموعه‌ سیمرغ قصه‌های مردم ایران است که به دو گویش فارسی و کردی کلهری توسط منوچهر کریم‌زاده بازنویسی شده و حافظ میرآفتابی تصویرگری آن انجام داده است.
قصه‌ی این کتاب، حکایت پادشاه جوانی است که پس از مرگ پدر به جای او می‌نشیند و به مردم وعده می‌دهد شهری چون بهشت برایشان می‌سازد که در آن همه‌چیز باشد جز غم و غصه. برای عمل به این وعده خود در گام اول فرمان می‌دهد همه‌ی پیرمردها و پیرزنان را از شهر بیرون کنند. پس از مدتی شهر گرفتار مشکلات بزرگی می‌شود. کسی نمی‌تواند مشکل را حل کند. جارچی جار می‌زند اگر کسی راه چاره‌ای می‌داند به قصر پادشاه بیاید. در بیابان پیرمردی این خبر را می‌شنود به شهر باز می‌گردد؛ اما...
این قصه ضمن دارا بودن مضمونی زیبا و عمیق تلاش می‌کند کودکان و نوجوانان را با یکی دیگر از گویش‌های مردم ایران با عنوان کردی کلهری که از شاخه‌های زبانی کردی است آشنا کند.
بر اساس این گزارش طراحی گرافیکی کتاب «راز چشمه جواهر» را الهام صالحی بر عهده داشته و روایت مکتوب آن به گویش کردی کلهری توسط کبری پرنیان گردآوری شده است.
هم‌چنین نقل شفاهی این داستان بر روی لوح فشرده همراه کتاب با صدای فرانک حیاتی مربی فرهنگی‌هنری کانون استان کرمانشاه است.
این اثر برای رده‌ی سنی ج (9 تا 12 سال) در 52 صفحه رنگی با جلد سخت و شمارگان 7هزار نسخه به قیمت 8هزار و 700 تومان در فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور ارایه شده است.