کد خبر: 246351
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
قصه‌ی ملوچک با گویش دلیجانی منتشر شد

کتاب «زور کی از همه بیش‌تره؟» عنوان تازه‌ترین اثر از مجموعه‌ی سیمرغ قصه‌های مردم ایران است که با دو گویش فارسی و دلیجانی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، قصه‌ی این کتاب به کوشش افسانه شعبان‌نژاد بازنویسی شده و کاوه مداح‌راد آن را تصویرگری کرده است.
بر همین اساس الهام صالحی کار طراحی گرافیکی کتاب «زور کی از همه بیش‌تره؟» را برعهده داشته و ناهید ابراهیمی قصه‌ی کتاب را با گویش دلیجانی روایت کرده است.
داستان این کتاب قصه‌ی گنجشک کوچکی به‌نام «ملوچک» است که تلاش می‌کند بداند زور چه ‌کسی از همه بیشتر است. در یک روز سرد زمستانی، ملوچک به کنار چشمه‌ رفت تا آب بخورد اما پاهای کوچکش از سرما یخ ‌زد. ملوچک به یخ نوک ‌زد و گفت: «ای یخ سرِد سُرسُری، ای تو که از سرما پُری. خوش به حالت چه‌قدر زور داری یخ گفت:... .
دلیجان یکی از شهرهای استان مرکز است که مردمان آن گنجینه‌ای از قصه‌های ایرانی به زبان راجی دارند. راجی از زبان‌های قدیمی ایرانی است که در منطقه‌ی تیمره‌ی قدیم، در مرکز ایران، در شهرهای دلیجان، نیم‌ور، محلات، نراق، میمه، جوشقان‌قالی، وزوان،اذان و ونداده صحبت می‌شده است اما امروزه تنها برخی لغت‌های آن در بخش‌هایی از دلیجان، محلات و نراق باقی مانده است.
کتاب «زور کی از همه بیش‌تره؟» برای گروه سنی ب ( 8 تا 10 سال) در 48 صفحه رنگی با جلد سخت و شمارگان 7هزار نسخه به قیمت 8هزار و دویست تومان در فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی کانون در سراسر کشور به فروش می‌رسد.