به فکر غذای فکر کودکان باشیم

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نقش حمایتی، نظارتی، پژوهشی خود تاکید داشته و اقدام‌های خود را برای عرضه‌ی سراسری کالاهای فرهنگی آغاز کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون با بیان این مطلب افزود: «سیاست کانون الگوسازی است نه تولید، در همین راستا حمایت از بخش خصوصی از برنامه‌های اصلی این نهاد است.»
فریدون واحدی به آسیب‌های دنیای اسباب‌بازی اشاره کرد و گفت: «به طور کلی اگر ما بهترین کالای فرهنگی را تولید کنیم اما به دسترسی مخاطب فکر نکرده باشیم، قطعاً کالای ما تأثیری در ارتقای فرهنگ نخواهد داشت. متاسفانه در ایران در عرصه‌ی فرهنگی سیاست‌گذاری کلان وجود نداشته است و در نهایت میان تولید و عرضه فاصله‌ی زیادی وجود دارد، این اتفاق در نگاه اول به مساله‌ی تفکر فرهنگی برمی‌گردد. نگاهی که به رشد و خلاقیت کودک توجه و آگاهی ندارد. بنابراین برای تغییر این نوع نگاه همگی باید دست به دست هم بدهیم. اگر غذای جسم کودک مهم است، اگر لباس و سلامت کودک مهم است، باید به غذای فکر او هم فکر کرد.»
واحدی عدم دسترسی آسان به کالاهای فرهنگی را یک عامل نگران کننده خواند: «تجارت پنهان و شبکه‌ی مخرب کالاها در همه جا قابل دسترس شده است. با توسعه‌ی این شبکه در سراسر کشور باید پرسید که آیا این فضا برای کالاهای فرهنگی هم ایجاد شده است یا خیر؟ در اینجا باید از تولیدکنندگان خواست تا به نیاز کل کشور فکر کنند. ایران فقط تهران نیست و عرضه‌ی محصولات به تمام کشور امری ضروری است.»
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون با اعلام برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های این مجموعه گفت: «کانون به صورت جدی برای عرضه‌ی سراسری کالاهای فرهنگی اقدام کرده است. در همین راستا چاپ و عرضه‌ی کتاب‌های کانون پیش‌تر برون سپاری شده است.»
وی تاکید کرد: نقش کانون حمایتی، نظارتی، پژوهشی و وظیفه‌ی آن سیاست‌گذاری است: «ما رقیب بخش خصوصی نیستیم. هدف ما از گسترش عرضه‌ی محصولات در واقع حمایت از تولیدات تمام تولید کنندگان است. در همین راستا در سال قبل فروشگاه‌های کانون به 235 فروشگاه رسید که بخش زیادی از آن‌ها عاملیت فروش بودند. در سال جاری برنامه‌ی ما افزایش این فروشگاه‌ها به 300 واحد است که تنها 120 تا از این واحدها برای کانون خواهند بود. در برنامه‌ی سند چشم‌انداز 10 ساله‌ی کانون این فروشگاه‌ها به هزار واحد می‌رسند. و این محقق نمی‌شود جز با بهره‌گیری از همراهی بخش خصوصی. آنچه جزو تعهد فعلی ماست ایجاد یک مرکز عرضه‌ی محصولات فرهنگی در هر شهرستان است.»
واحدی در پایان سخنان خود از تولید کنندگان اسباب‌بازی خواست که به قیمت تمام شده‌ی کالا و وسع مشتریان توجه کنند: «وقتی نوع بسته‌بندی و عرضه‌ی کالا با محصولات وارداتی برابری نمی‌کند و قیمت محصولات تولیدی از محصولات خارجی گران‌تر است قطعاً با شکست روبرو می‌شود. باید به کیفیت کالا پیش از تولید و عرضه‌ی آن فکر کرده باشیم.»
واحدی بار دیگر تاکید کرد که سیاست کانون الگوسازی است نه تولید و امیدوار است در این راه بتواند قدم‌های بلندی بردارد.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی روز 28 مرداد 1396 به کار خود پایان می‌دهد.