بچه‌ها را در اجرای قصه‌ها مشارکت دهید

مادربزرگ‌ قصه‌گو از استان کردستان قصه‌ی «بهترین نان برای بهترین میهمان» را در بیستمین جشنواره‌ی قصه‌گویی اجرا کرد. او معتقد است باید بچه‌ها را در اجرای قصه مشارکت داد؛ چراکه ما برای آن‌ها قصه را اجرا می‌کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مریم علی‌محمدی برگزیده بخش پدربزرگ و مادربزرگ‌های این دوره از جشنواره‌ی قصه‌گویی است.

او توضیح داد: به واسطه‌ی عروسش که از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز علوم و نجوم استان کردستان است با این جشنواره آشنا شده و در آن شرکت کرده است و بعد از کسب مقام نخست در مرحله‌ی استانی با ارسال لوح فشرده‌ی اجرای پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای مرحله‌ی منطقه‌ای جشنواره توانست برگزیده برگزیدگان باشد.

وی گفت: قصه‌هایی که می‌گویم خودم از مادربزرگم شنیده و یاد گرفته بودم. در حقیقت قصه‌هایی هستند که سینه به سینه به من منتقل شده‌اند.

علی‌محمدی افزود: این قصه‌ها را من هم برای خواهر و برادرهای کوچک‌ترم و همچنین بچه‌هایم و بعد هم نوه‌ها تعریف می‌کنم. هر چند خیلی از آن‌ها را این روزها دیگر فراموش کرده‌ام.

او که به زبان کردی قصه می‌گوید این روزها برای انتخاب قصه‌هایش از کتاب‌های داستانی موجود هم بهره می‌گیرد.

این مادربزرگ قصه‌گو متولد 1339 است و پنج فرزند و پنج نوه دارد.

این قصه‌گو در اجرای قصه‌اش بیش از هر چیزی از لحن و به‌ویژه لحن آرامش بخشش استفاده می‌کند و ارتباط مخاطبان با او بیشتر از همین طریق است تا حرکات و زبان بدن. هر چند در همین شیوه هم سعی می‌کند با سوال و جواب بچه‌ها را در قصه مشارکت بدهد.

علی‌محمدی در حین اجرای قصه‌اش در جشنواره، علی‌رغم این‌که به زبان کردی قصه می‌گفت اما با همین شیوه‌ی مشارکت بچه‌ها توانست توجه حاضران در جشنواره را به خود جلب کند.

بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با حضور 44 قصه‌گوی ایرانی و هشت قصه‌گوی خارجی در دو بخش ملی و بین‌الملل از دوم تا پنجم بهمن 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =