قصه باید در اوج خود باقی‌ بماند

قصه‌گوی شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد گفت: قصه تنها ابزاری است که در ذهن کودکان حک می‌شود و باید همواره در اوج خود باقی ‌بماند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، هادی رفیعی با اشاره به مدت زمان فعالیت خود در زمینه قصه و قصه‌گویی اظهار کرد: از استان زنجان و شهرستان خدابنده در این جشنواره حضور یافتم و از سال ۱۳۹۶ در زمینه قصه‌گویی فعالیت دارم و امسال برای پنجمین بار در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کردم.

وی افزود: در جشنواره ملی دو دوره حائز رتبه شدم و در سال جاری در بخش بین‌الملل حضور یافتم و داستانی نوشته خودم را برای کودکان اجرا کردم که در آن به کودک این پیام مهم را هر کس تعیین ‌کننده سرنوشت خودش است را برسانم.

رفیعی ادامه داد: در داستان من استفاده از ابزار و بیان خاص خودم بسیار پررنگ است و همین موضوع باعث شده تا مخاطب در هنگام بیان قصه به داستان جذب شود.

وی با اشاره به اهمیت اشاعه فرهنگ قصه و قصه‌گویی در میان کودکان اظهار کرد: به نظر من قصه‌گویی در میان خانواده‌ها بسیار کمرنگ شده است و باید در مدارس بیش از پیش به قصه‌گویی اهمیت داده شود و اجازه دهند که کودکان نیز داستان را بشنوند و اجرا کنند.

قصه باید در اوج خود باقی‌ بماند

رفیعی با اشاره به ظرفیت فضای مجازی در راستای بیان داستان تصریح کرد: جای قصه را هیچ چیز نمی‌تواند بگیرد و داستان باید به‌گونه‌ای شکل بگیرد که خود جای خود را در فضای مجازی و در میان خانواده‌ها باز کند، در گذشته نیز به همین صورت بود، قصه جای خود را در میان خانواده‌ها باز می‌کرد و باعث می‌شد تا خانواده‌ها دور یکدیگر جمع شوند و به قصه‌گویی بپردازند.

وی با اشاره به فضای قصه‌گویی در استان زنجان عنوان کرد: در بخش‌های آیینی و سنتی قصه‌گویی با ادبیات ترکی و نوای آذری آمیخته شده و برای کودکان بیان می‌شود، بافت سنتی شهرستان نیز باعث آشنایی بیشتر کودکان زنجانی با قصه‌های سنتی و فرهنگ خود شده است.

رفیعی با بیان اینکه خود در دنیای قصه‌ها می‌تواند زندگی کند، گفت: من هر سال برای رسیدن به جشنواره دچار داستان‌ها و اتفاق‌هایی می‌شوم که خود این اتفاق‌ها قابلیت تبدیل شدن به داستان را دارند و می‌توانند قصه‌های آینده من را تشکیل دهند.

وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم از ظرفیت قصه برای کودکان به درستی استفاده شود و والدین بدانند که قصه همواره در ذهن کودکان باقی‌ خواهد ماند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار ‌شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =